Ibrahim
    Hej!
    Jag har redan läst arabiska som modersmål och fått A i det. Det var ganska enkelt. Jag funderar nu på att göra en prövning i arabiska fast som ett modernt språk för att höja mitt meritvärde. När jag såg gamla NP på moderna språk för årskurs 9 som tyska eller franska verkade det vara ganska enkelt, då det är inte som mycket som man ska kunna jämfört med t.ex. Engelska. Är det då enklare att läsa arabiska som modernt språk än att ha det som modersmål? Så jag vet om jag ska genomföra prövningen eller inte.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du redan är anmäld till prövningen, finns det ingen anledning att inte göra prövning. Anmälningsavgiften får man inte tillbaka i alla fall.

    Ang. Om det är svårare eller lättare att få betyg i olika kurser, beror på dina förkunskaper. Du kan också fråga lärare i just den kursen i vilken du vill göra prövning.

    • : Det är mycket enklare modern språk jämför med modersmål
    • Anna : Jag har nu även skrivit svar på din fråga. Var god läs nedan.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sayed,
    det är omöjligt att ge ett allmänt svar om Moderna språk är enklare eller svårare än Modersmål - om det gäller samma språk; detta för att det är Olika för olika människor.

    Jag ska försöka jämföra och ge några extrema exempel... :)

    Vi säger exempelvis att en person vill läsa arabiska...

    t.ex om jag vill läsa arabiska... som inte kan arabiska, över huvudet taget. Det är Moderna språk (arabiska) 1, nybörjarkurs som jag måste läsa. Jag kan inte läsa Modersmål, då jag ej har några kunskaper i det språket.

    Ang. modersmål
    Om en person talar arabiska daglien hemma men ej kan skriva eller läsa på arabiska...? Det finns exempel på att sådana situationer finns. Vad är då lättare för personen att läsa - moderna språk eller modersmål? Jag vet faktiskt inte...

    Ännu en situation: en elev vars föräldrar kom till Sverige från ett land där man talar arabiska, men de pratar svenska med barnen hemma - kanske för att de behöver träna svenska eller av en annan anledning... det finns alltså elever vars föräldrar har arabiska som modersmål men eleven har Svenska som modersmål /detta för att eleven kan så lite arabiska att hen ej kan göra sig förstådd i tal och/eller i skrift på arabiska/.

    Det finns olika definitioner på vad "Modersmål" är. Jag, som inte är modersmålslärare, tycker att "ett språk som man kan bäst av alla språk är dennes MODERSMÅL". Men för att ha rätt till undervisning i modersmål räcker det att "språket talas dagligen hemma"... och så finns det exempel när elever kan lika mycket svenska och arabiska - vilket är då deras "modersmål"? Man kan ha flera modersmål, alltså...

    Hur mycket av ditt "modersmål" du kan i tal och/eller i skrift, vilka möjligheter du har att öva ditt modersmål hemma och/eller i andra miljöer - vet inte vi här på Fråga SYV. Därför kan vi inte svara på frågan om det blir lättare eller svårare för just dig att läsa Modersmål respektive Moderna språk. Det kan också bero på exakt vilken kurs/nivå i språket du vill få betyg i.

    Inom Modersmål finns det 3 gymnasiala kurser - Modersmål 1, 2 och Aktiv tvåspråkighet.
    Inom Moderna språk finns det 7 st. gymnasiala kurser - Moderna språk 1 - t o m 7.

    Prata gärna med lärare i det språket som är aktuellt för din fråga.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp!

    ANNA

    • : Mmm okej, jag fattar nu. Fast man får läsa samma språk som modersmål och ett modernt språk iaf och få två helt olika betyg i ämnet? Jag går på IM och ska vilja göra prövningen på min gamla skolan(den jag gick ut nian med).
    • Anna : Ja, man får ha betyg i ex. Moderna språk (arabiska) och Modersmål /arabiska/ - eftersom det är olika kursplaner och olika betygskriterier i de olika kurser, trots att det är samma språk.
    • Anna : Om du läser på IM och ska söka till gymnasiets nationella program - då är det med betyg i Grundskolekurser som du söker till gymnasiet; det är i så fall Grundskolekurser i Modersmål och i Moderna språk som du behöver få betyg i, inte gymnasiala kurser. :)