Ellen
    Hej! Jag går just nu endast i åttan, men tänker mycket på vad jag vill bli. Första var det jurist, sen läkare etc... Men nu har jag snöat in mig på att bli aktiemäklare. Jag antar att man går ekonomi-ekonomi på gymnasiet, men sen då? Plugga till civilekonom och sedan fortsätta till aktiemäklare? Problemet är dock att jag har svårt för matte... Jag har endast A och B i betyg, dock ett E i matte. Tror jag skulle kunna plugga upp den LITE, men finner det väldigt svårt, inte bara att matten är svår utan att fortsätta få högsta på allt annat skolarbete, och samtidigt få upp mattebetyget. Har lätt för problemlösning och så, men det andra vet jag inte hur jag ens inte kan det... Så, nu till frågan. Är det svårt att bli aktiemäklare, när man har svårt för matte? Ekonomilinjen kommer jag nog igenom med godkänt, men sen att plugga vidare..? Är det svår matte senare när man pluggat civilekonomi (om det nu är den enda vägen man kan gå)? Vilken typ av matte är det? Hur lång är utbildningen för att bli aktiemäklare? Finns det mycket jobb för aktiemäklare och finns det bra möjligheter att jobba utomlands med det (tänker USA)?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ellen,
    för att få lov att söka jobb i USA, måste de som inte är medborgare i USA ansöka om uppehålls- och arbetstillstånd "green card" och det är rätt svårt att få.

    Ang. hur lätt/svårt det blir att få jobb om ca 10 år - oavsett yrket - är extremt svårt att sia om; man kan bara gissa för att på så lång tid kan väldigt mycket hända...

    Gör ditt bästa i alla kurser du läser. Prata med matteläraren om hen tror att du ev har dyskalkyli (speciella svårigheter med att hantera siffror); matteläraren bör kunna ordna så att du kan bli testad om du har dyskalkyli; skulle det visa sig att du har dyskalkyli i någon form, grad eller omfattning - då bör du kunna få extrahjälp med matten (kanske undervisning i en liten grupp eller individuellt med specialläraren).

    ang. hur lätt eller svårt det blir just för Dig, kan jag tyvärr inte uttala mig om; men du kan kika på innehåll i Matematik 3 (som är minimikravet - att få godkänt betyg i, alltså E - för att bli behörig till ekonomiutbildningar på högskolenivå, i Sverige). Matte 3 är upplägd på matteboken.se/lektioner/matte-3
    Har du kikat på Framtid.se/yrke/aktiemaklare och andra yrken? på Framtid.se finns över 2.ooo yrken beskrivna.
    Fler hänvisningar/lästips:
    framtid.se/ekonomiyrken
    mattecentrum.se/raknestugor
    gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/ekonomi
    gymnasieguiden.se/studieteknik