Amanda
    Hej! Jag undrar ifall det är svårt att gå från ma 2b till 3c? Hur mycket nya moment innehåller 3c kursen? Från vad jag har hört så ska ma 3 kännas enklare att lära sig än ma 2 eftersom det var den som hade så många nya moment än tidigare matte kurser. Men blir det ändå en stor skillnad, och svårt? Frågar eftersom jag skulle föredra att ha ma3c eftersom vissa högskolestudier kräver just 3c, men vill såklart samtidigt klara av kursen. Jag har snart gjort klart kursen 2b på komvux. Mvh Amanda

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amanda,

    innehåll i olika mattekurser kan du se på www.matteboken.se

    Eftersom man blir behörig att läsa matte 3c efter att man får godkänt betyg i matte 2b eller t o m i matte 2a - så ska det inte vara omöjligt att få godkänt betyg i 3c, om man ej har läst 2c innan!

    c-spår är mer inriktat mot Naturvetenskap, medan b-spår är mer inriktat mot Ekonomi; men annars så är det i princip "samma kurs".

    För att förbereda dig inför matte 3c, gå in på www.matteboken.se och räkna igenom matte 2-uppgifter; du kan också ställa matte-frågorna på forumet på matteboken.se >>

    Vänligen

    L. ;)

    Liselotte