Sandra
    Hej! Jag är snart 20 år och ska nu till våren studera ett år på folkhögskola för att gå klart mitt sista år på gymnasiet (då jag hoppade av). Min fråga är då, hur svårt är det att komma in på högskola för att läsa till sjuksköterska och behöver jag göra högskoleprovet? Eller är det bara för en större chans att komma in, jag vet inte riktigt hur allting fungerar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    högskoleprovet befriar inte från "skyldighet" att bli Behörig. Högskoleprovet gör man för att konkurrera i ännu en urvalsgrupp, dvs för att få ännu en extra-chans att komma in.

    Om du ska läsa på en folkhögskola - säg till personal, när du börjar att du kommer behöva både Grundläggande behörighet (Omdöme om grundläggande behörighet) och även Särskild behörighet i Matematik 2, Samhällskunskap 1b och Naturkunskap 2 /för att det är de kurser som Sjuksköterskeprogrammet kräver för Särskild behörighet/.

    Hur svårt är det att komma in på en högskoleutbildning /efter studier på en folkhögskola/?
    Omdöme om grundläggande behörighet kommer du få i form av en "siffra" - det högsta möjliga är 4.0 och det är med den siffran som du kommer att konkurrera med om plats på sjuksköterskeprogrammet; du kommer att konkurrera i BF-urvalsgruppen.
    Vad dina konkurrenter får för omdöme och hur många platser kommer att finnas för BF-gruppen, går inte att säga på förhand. Därför går det inte heller att säga hur högt omdöme som kommer ge plats på utbildningen. Du bör sträva efter så högt omdöme som möjligt.
    Jag rekommenderar att göra Högskoleprovet och inte bara en gång, utan så många ggr du hinner och orkar.

    Vänligen
    ANNA