Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Fatima;

    om du får F i gymnasiearbete, får du Studiebevis när du slutar på gymnasiet (och inte Examensbevis).
    Studiebevis ger inte behörighet till högskola/universitet men du kan fortfarande få jobb som undersköterska och du kan också komma in på en yrkeshögskoleutbildning.

    Om man har Studiebevis, men vill komplettera för att få ut Examensbevis - vänder man sig till komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Då kan man göra planering hur man läse mot examensbevis på komvux. Om det är bara GA, gymnasiearbete, som saknas godkänt betyg i, gör man (skriver) i så fall GA på komvux. Och sedan borde man kunna få ut examensbevis från KomVux.

    GA är en kurs á 100 poäng, alltså "en normalstor kurs". En elev bör i genomsnitt lägga ner 200 timmar på att göra GA; de timmarna är spridda under största delen av år3 på gymnasiet.

    Om du vill titta på vilka de olika krav som ställs för att kunna få ut Examensbevis - var god se gymnasieGuiden/examen (men OBS! på komvux får inte kursen Idrott-och-hälsa 1 ingå i exam.bevis).