A
    Hej!
    Jag går just nu ettan på en estetisk linje. När jag skulle välja gymnasie i 9:an så stod det mellan natur och estet. Jag valde inte natur eftersom jag hade känt mig väldigt stressad under nians gång. Nu när jag nästan har gått ett år i gymnasiet känner jag att jag saknar naturämnena väldigt mycket och önskar att jag kunde byta. Jag har hittat en studieteknik, planerar mina läxor osv. så stress är inget som förekommer hos mig längre. Dock det som gör att jag är osäker om jag ska eller inte byta är just både mina vänner jag har skaffat under detta år, de fantastiska lärarna och självaste estetiska ämnet jag studerar. Så min fråga är, hur vet jag om jag ska byta till natur eller stanna där jag går nu?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej A,

    du kan lägga in en ansökan till åk1 på Naturvetenskapsprogrammet. Om du blir ANTAGEN, vilket du ska få veta tidigast till midsommar, då behöver du fatta beslut. Just nu har du ingen plats på Naturvetenskapsprogrammet och ingen vet om du kommer att få plats eller inte eftersom du och alla andra som söket till åk1 - kommer att konkurrera om platser med sina grundskolebetyg.

    Byta från Estetiska till Naturvetenskapsprogrammet utan att gå om första året går inte - det vet du säkert själv utan du måste söka till åk1 och gå om första året.

    Om du saknar naturvetenskapliga ämnen, kanske kan du läsa dem som valbara kurser inom Individuellt val - eller som "utökade", utanför estetiska programmet /prata om det med SYV på din skola/.
    Eftersom du trivs bra på din nuvarande utbildning, så vet jag inte om jag kan råda dig gå om åk1 på naturvetenskapsprogrammet där vi inte vet om du kommer att trivas lika bra, men lägg in ansökan till NA innan sista dag i omvalsperioden (det kan inte skada) - då har du längre "betänketid" och kan i så fall acceptera plats i åk1 på NA under sommaren eller svara att du inte vill använda den platsen.

    Ett annat förslag är att du kan bedriva självstudier i de naturvetenskapliga ämnen. För att repetera och läsa matte på egen hand rekommenderar vi www.matteboken.se I andra ämnen kan man låna böcker på biblioteket och läsa på egen hand. Om man sedan har kunskaper, kan man skaffa sig betyg genom prövningar.

    Jag hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp... du får gärna återkomma och berätta hur du tänker kring mina förslag! :)

    Bästa hälsningar

    ANNA