Michelle
    Jag undrar vilka utbildningar på högskola/uni som kräver både matte 4 och fysik 2? Jag är inte helt säker på om jag har lust att läsa matte 4 men om den ger behörighet till många fler utbildningar känns det värt. Så vad kan jag utbilda mig till med endast Fysik 2?
    Går teknik programmet med inriktning design och produktutveckling och dessa är då mina individuella val.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Michelle,

    det är svårt att nämna alla utbildningar där matte 4 krävs, men jag ska göra ett försök, lista upp de yrken, som för utbildning som krävs, har även matte 4 inom Särskild behörighet:
    Mattelärare
    Matematiker
    Astronom >>
    Fysiker
    Statistiker
    Aktuarie >>
    Seismolog >>
    Läkare
    Tandläkare >>
    Receptarie >>
    Apotekare >>
    Veterinär
    Biolog >>
    Marinbiolog
    Civilingenjör
    Meteorolog >>.

    Behörighetskraven kan både ändras; och så är det ibland Olika krav som ställs till samma eller "likvärdig" utbildning på olika lärosäten, ex. utbildnignar som leder till yrket Nutritionist - för att Särskild behörighet till kandidatprogrammen i nutrition, som ges i Stockholm >> och på Linnéuniversitetet (i Kalmar)>> - skiljer sig åt; i Stockholm kräver de samma behörighet som till
    läkarprogrammet, dvs även godkänt betyg i Matematik4. På Linnéuniversitetet räcker det med godkänt betyg i Matematik 3c.

    Det anses ofta vara "bra" att kunna mer matte :) - troligtvis kan man även få högre resultat på högskoleprovets delar som "matematisk-logiska" och "diagram, tabeller, kartor" - om man kan mer matte.

    Än så länge ger också "högre kurser" i matte Meritpoäng >>; kan bli ändring på den punkten, men än så länge gäller meritpoängen som ger fördel i konkurrensen om utbildningsplats på högskolenivå.