Ingrid Ebba Caroline
    Hej, jag är en tjej som går i nian och ska väldigt snart söka in till ett gymnasium men jag vet inte riktigt vilken skola jag vill söka in till. Jag vet att jag vill söka in till samhällsprogrammet med internationell profil. Min fråga är den om det skulle bli svårt för mig att börja på rudbeckianska gymnasiet i västerås eftersom jag vet att det är väldigt mycket plugg men jag har också hört att skolan ska vara väldigt bra och att eleverna trivs. Mitt första intryck av skolan har varit väldigt posetivt men jag är heller ingen elev som bara behöver läsa en text 1 gång för att minnas, utan behöver plugga i några dagar för att få det att fastna men jag har bra resultat i skolan. Tror du att det då kommer bli svårt för mig att klara av skolan bra med tanke på prov och läxor alltså mängden på rudbeckianska eller borde jag söka till en annan skola med samma inrikting?
    Kan även nämna att jag inte är duktig på engelska och har ganska svårt för det och är medveten om hur mycket engelska som läses på pogrammet, är även det något som kommer göra att jag får svårt om jag söker in dit tror du? Är väldigt tacksam för svar eftersom det är främst detta som överväger om jag ska söka in till rudbeckianska eller exempelvis carlforsska

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!

    Samma program och inriktning betyder att man läser i stort sett samma kurser, oavsett vilken skola man läser på.

    Du står i valet och kvalet mellan Carlforsska och Rudbeckianska gymnasieskolor.

    Det är många obligatoriska kurser som läses på Samhällsvetenskapsprogrammet och du kan i Programplanen för SA se vilka kurser det är.

    Det som kan skilja skolorna åt är vilka valbara kurser som varje skola kan erbjuda - inom Programfördjupningen och inom Individuellt val. Du väljer max 400 poäng Programfördjupande och 200 poäng individuellt val. Det är lite drygt 20% av utbildningen, d v s en femte del. Resten är obligatoriska kurser, dvs samma kurser som läses på alla skolor. Det är, givetvis olika lärare på olika skolor, olika lokaler och det är olika restid till skolorna. Det måste du jämföra noga och välja det som passar dig bäst.

    Jag råder dig att boka "skugga en elev" eller "skugga en klass" på båda skolorna och då kan du testa vara elev på den skolan under en dag. Du kan också söka till båda skolorna, men du måste prioritera - i första hand, i andra hand och jag råder dig söka ännu fler alternativ - i tredje hand och så vidare. Du kan söka många alternativ, vilket jag också råder dig att göra.

    Gå på öppna hus och andra aktiviteter på båda skolorna under vårterminen. Du har tid på dig att ändra dig fram till sista dagen i Omvalsperioden ganska sent på våren.

    Hälsningar och lycka till med ditt gymnasieval!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare