Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tilda,
    EK har 2 inriktningar - Ekonomi och Juridik och den största skillnaden, vad gäller behörighet till eftergymnasiala studier är att man på inriktningen ekonomi läser även matematik 3. Godkänt betyg i matematik 3 krävs till många eftergymnasiala utbildningar t.ex till om man vill studera för att bli Fastighetsmäklare eller Civilekonom.
    På inriktningen Samhällsvetenskap på SA ingår kursen Samhällskunskap 2, som krävs om man vill bli lärare i samhällskunskap.
    För övrigt är utbildningar på EK och SA "ganska lika" vad gäller bli behörig till eftergymnasiala utbildningar. Du kan jämföra programplaner för de 2 programmen och du kommer att se att väldigt många kurser är exakt samma. Inom de valbara kurserna, beror det mycket på vad just "din" gymnasieskola kan erbjuda.