denise
    Jag funderar på att studera till att bli civilekonom. Dock så kommer jag troligtvis flytta till USA i framtiden. Är ekonomi internationellt? eller måste jag läsa internationella ekonomiprogrammet? Vill helst inte läsa det då det endast finns i Umeå.
    Eller heter det programmet internationella ekonomiprogrammet för att hela kursen är på engelska?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Denise;

    har du varit i kontakt med studievägledare och utbildningsansvariga på de ekonomiprogram som du funderar på att läsa?
    Att utbildning är på engelska kan ha ett syfte att kunna ta in studerande som inte kan svenska... som kommer från andra länder just för att Studera i Sverige men sedan ska åka tillbaka till sina respektive länder för att jobba där.
    Om du har planer på att jobba i USA är det fördelaktigt för dig att läsa på engleska; i USA behöver du mycket god engelska (andra "gångbara" språk i USA är spanska och även franska - ... franska pga närhet till Canada, där en stor del av befolkningen pratar franska).

    Civilekonomprogrammen...
    Det finns ett stort antal olika ekonomi-program; många av dem inkluderar även "valbara terminer" - då man under en termin, ofta är det termin nr.5, läser valfria kurser... genom sådana valfria kurser kan man förhoppningsvis inrikta sin utbildning på det sättet som passar just dina framtida planer.
    Tips till dig ang. hitta det civilekonomprogrammet som passar just dig - läs noga på utbildningarnas hemsidor; ta kontakt med studievägledare och utbildningsansvariga på alla de program som verkar vara intressanta för dig;

    Ang. få jobb utomlands med en svensk utbildning
    Det är varje arbetsgivare som bestämmer själv vem hen tycker passar bäst till den "positionen inom företaget" som hen vill rekrytera till. Det går inte att få några garantier på förhand.
    Min gissning är att i fall ett amerikanskt företag har affärskontakter med Sverige, kommer de att göra bedömning att en ekonom som kan svenska och som har utbildning från Sverige - passar bättre än någon annan som inte kan svenska och som har amerikans utbildning.

    Vänliga hälsningar
    ANNA