Emma
    Hej!

    Jag går en psykologi kandidat utbildning på LTU. Jag har valt inriktningen generell vilket innebär att jag måste se till att välja 30hp inom ett och samma ämne för att kunna få ut en examen.

    Min tanke är att välja 30hp inom folkhälsovetenskap. Jag har läst kursen Jag har läst kursen "hälsoarbete mot alkohol, narkotika, doping och tobak" (7,5hp) och undrar om det går bra att jag nästa termin läser "Hälsopyskologi" (7,5hp), "Sex och samlevnad ur ett hälsofrämjande perspektiv" (7,5hp) och "Folkhälsoproblem kring mat och ätande- distanskurs" (7,5hp). Ger detta då mig en inriktning inom folkhälsovetenskap?

    Jag är särskild fundersam kring kursen "hälsopsykologi" då dessa 30hp måste vara utom psykologi. Med det är ju även en folkhälsovetenskap så det borde väl vara en giltig inriktning?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,

    jag är jätteledsen att ge dig svar "Du frågar på fel ställe", tyvärr. Det är nämligen så här att varje högskola/universitet får i mångt och mycket själva bestämma hur de sätter "ramar" för sina kandidatexamina - och vad "psykologi" är ... är i detta fallet en tolkningsfråga. På en högskola/universitet kanske de säger att "hälsopsykologi" är Psykologi, men på ett annat lärosäte - kan de säga att ... "nej, det är hälsovetenskap och inte "ren psykologi". Det är alltså inte generella regler, utan varje högskola/universitet får själva bestämma vilka kurser som du kan ta in i just "deras kandidatexamen" - i alla fall i den situationen, som du beskriver i din fråga.

    Jag förstår att det är sista dag idag att söka... och jag beklagar att jag inte kan ge dig svar. Antagning.se har extraöppet till midnatt idag - ring dem och se om de kan ge dig svar. Tel.nr är 0771-550720.

    Egentligen är det studievägledare på din nuvarande utbildning som du borde ha frågat. Se om de har extraöppet idag - via mail eller telefon. Annars får du gissa och chansa.

    Hoppas det ordnar sig på ett bra sätt!

    Bästa hälsningar

    ANNA