Frida
    För att få grundläggande högskolebehörighet via folkhögskolan, måste man göra ett arbete som motsvarar gymnasiearbetet i så fall?
    • Anna : Vilken folkhögskola tänker du söka till? Det kan nämligen se lite olika ut - på olika folkhögskolor. På en folkhögskola kan man på ett ANNAT SÄTT än genom "gymnasiearbete" (uppsats) testa att man är förberedd till högskolestudier. Det kan PÅ VISSA FOLKHÖGSKOLOR vara möjligt att "slippa" skriva en sådan uppsats, men man måste uppvisa samma färdigheter i att ta till sig information, bearbeta den och producera någon sort "rapport" i alla fall, men det behöver inte nödvändigtvis vara genom att skriva en uppsats.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Frida!

    Ja, på folkhögskolans Allmän linje, finns det krav på att skriva en "uppsats" som på sätt och vis motsvarar Gymnasiearbete som man gör på gymnasiet. Du kan få veta mer om det, om du kontaktar Folkhögskolornas infotjänst, kontaktuppgifter finner du här>>

    Vänliga hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare