Anton
    jag tar studenten till sommaren och har för tillfället inga planer på att läsa vidare. Som gymnasiearbete ska vi ha en muntlig redovisning om vår praktik(går el&energi), men jag får otrolig ångest av muntliga. så min fråga är egentligen, hur många poäng behövs och vilka kurser måste vara godkända för att ta studenten? jag vet att om jag inte får minst e i alla ämnen får jag inget examensbevis men det gör inte så mycket

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anton,

    godkänt betyg i gymnasiearbete är ett "måste" för att få Examensbevis. Däremot kan man ha något eller några få F betyg i andra kurser, men inte i vilka som helst kurser, och ändå kunna ta ut examensbevis.

    Kan inte du prata med din handledare för gymnasiearbete och föreslå att du redovisar ditt gymnasiearbete på ngt. sätt som passar dig bättre?

    Det är fördelaktigt att få Examensbevis; då uppnår man målet med gymnasiestudier och får "gymnasiekompetens". Även om du inte vill (i alla fall just nu) läsa vidare, är det ändå fördelaktigt att få examensbevis. Det är lättare att få jobb med examensbevis, än med studiebevis.

    Hälsningar

    Mikael SYV