Melina
    Hej! Finns det möjlighet att komma in på universitet-/högskoleutbildningar med enbart sitt gymnasiebetyg utan att ha gjort högskoleprovet? Det program jag vill söka till har lägsta antagningspoäng på ca 16- 17 poäng i merit i urvalsgrupp BI runtom i olika högskolor och universitet i landet, och siffran har varit ganska stabil de senaste åren. Jag tror att jag kommer att ha tillräckliga poäng för att komma in efter att jag gått ut gymnasiet, måste jag då göra högskoleprovet? Jag vet att det kan vara fördelaktigt om man vill testas i fler urvalsgrupper, men kan det inte vara negativt att ha gjort högskoleprovet om man får en väldigt lågt resultat samtidigt som man har höga betyg från gymnasiet?

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Melina,

    att göra högskoleprovet är frivilligt (i alla fall i 99,99% av fallen). :)

    Däremot finns det inget negativt i att ha gjort högskoleprovet. Resultat av HP kommer då automatiskt in i antagningssystemet  - om du söker till högskola/universitet i Sverige, men HP-resultat "blandas" inte in med betyg. Det är två helt separata "saker" - som parallella linjer, som inte kan korsa varandra... :)

    Om du överväger att anmäla dig till högskoleprovet, se här >>>nytt-om-hogskoleprovet - kortare ansökningstid, t o m 1 sept bara.