Pontus
    Har ett slutbetyg från 2009 där individuella poängen är 2700 (fullständigt 2500) varav 2100 poäng är godkända.

    Vet även att slutbetyget har tillräckligt mycket godkänt.

    Är det då möjligt att lägga till ett samlat betygsdokument på fyra kurser som ger 200 poäng för att ha behörighet, eller måste jag lägga till enstaka kurser/pröva ämnen på slutbetyget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Pontus!

    Vilken utbildning vill du bli behörig till att söka? Detta frågar jag för att få reda på vad Särskild behörighet till den är. Ska du söka utbildning på högskola eller på yrkeshögskola?

    Skillnaden är att på yrkeshögskola kan man få komma in i "fri kvot" dvs på sammantagen bedömning av meriter, vilket i praktiken innebär att man inte nödvändigtvis behöver vara behörig.

    Läs även på den här sidan där du ser att du för Grundläggande behörighet behöver 90% godkända poäng. Det som tyvärr inte står på den sidan, men som också är viktigt att veta är att du dessutom behöver ha godkända betyg i minst 500 poäng kärnämnen.

    Enligt info som du uppger i din fråga (att du har 2100 godkända poäng), så behöver du 150 till godkända poäng och du måste uppnå dem innan 1 jan 2017. Om du innan dess ej uppnår godkända betyg i ännu 150 poäng, skärps kraven. Det är, alltså, fördelaktigt för dig att försöka uppnå 150 godkända poäng, som morsvarar 7.5 veckors studier på heltid (eller 15 veckors studier på halvtid). Men du behöver, hur som helst, även ha godkända poäng i minst 500 poäng kärnämnen. Och det blir två helt olika situationer: om du redan nu har tillräckligt många godkända poäng inom kärnämnena, då kan du läsa vilka kurser som helst á minst 150 poäng och få Grundläggande behörighet på det sättet. Men även här är det fördelaktigt för dig att läsa upp de kurser som redan finns i ditt Slutbetyg med IG betyget (detta pga du får då högre meritvärde). Men du får läsa vilka kurser som helst och lägga till det dokumentet till ditt Slutbetyg - och på så sätt uppnå Grundläggande behörighet.

    Jag råder dig boka tid hos SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Ta med dig alla dita tidigare betyg och visa till SYV på komvux. Du får också gärna visa vårt svar. Tillsammans med SYV på komvux kan ni lägga upp en Studieplanering. SYV-en kommen att kontrollera om du har minst 500 poäng kärnämnen godkända och utifrån det, kan ni tillsammans bestämma vilka kurser är det bra för dig att läsa.

    Om du t.ex jobbar eller gör ngt annat på heltid nu, då är det kanske bäst om du läser på låg studietakt, t.ex på 25% och på distans. Om den möjlighet finns på komvux i din kommun (att läsa på distans på 25%, vet vi inte här på Fråg SYV).

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med din studieplanering!

    ANNA