Elin

    Jag började på vård- och omsorgsprogrammet och läste: engelska 5, matematik 1a, svenska 1, hälsopedagogik, medicin 1 och samhällskunskap 1a2. Detta borde motsvara 750 gymnasiepoäng. Sen hoppade jag av gymnasiet och började på folkhögskola på distans. Där har jag nu läst: matte 1b, engelska 6, naturkunskap 1b, naturkunskap 2b, samhällskunskap 2b, svenska 2, svenska 3 och ska läsa historia 1b, religionskunskap 1b och matte 2b. Detta borde motsvara 900 gymnasiepoäng (om inte matte 1b ersätter matte 1a), totalt 1650 gymnasiepoäng. Mina frågor är: Ger detta mig grundläggande behörighet för universitetsstudier? Om inte, Behöver jag då läsa 600 gymnasiepoäng till på Komvux? Kan det i så fall vara vilka kurser som helst då jag redan läst alla gymnasiegemensamma ämnen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Elin,
    för grundläggande behörighet till högskolestudier behöver du antingen
    Gymnasieexamen = EXAMENSBEVIS
    eller Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola.
    ******
    Planering mot examensbevis gör du tillsammans med SYV på komvux i den kommunen där du är folkbokförd.
    Omdöme om Grundläggande behörighet från en folkhögskola kan man få på en Allmän kurs, som är på 3 år, men om man har goda förkunskaper kan man få det snabbare - som snabbast på 1 år. Du får söka alla allmänna kurser på alla svenska folkhögskolor, oavsett var du är folkbokförd.
    *****
    Det går tyvärr inte att "sammanföra" studier på gymnasiet/Komvux med studier på en folkhögskola. Kunskaperna tar du givetvis med dig från alla studier, men formellt sett, kan man inte "fösa ihop" betyg/omdömen från gymnasiala kurser på gymnasiet eller komvux med det man läste på en folkhögskola.

    Vänligen
    ANNA