Mikael SYV på FrågaSYV

    hej Evelina,

    jag antar att du menar att du vill bli Djursjukskötare>>> och söka till SLU, Djursjukskötarprogrammet, stämmer det?

    har du fått Examensbevis? Just Examensbevis, alltså, och inte Studiebevis.
    Har du godkända betyg även i svenska eller svenska som andraspråk2, 3 och i engelska 6 och i matematik 2 samt i Samhällskunskap 1a1?

    Den särskilda behörigheten till den utb. är

    Om du har EXAMENSBEVIS med godkända betyg i svenska 2,3 och eng 6 - har du GRUNDLÄGGANDE behörighet;
    om du har godkända betyg i de kurser som nämns ovan, som utgör särskild behörighet till just den utbildningen, har du även Särskild behörighet och är i så fall Behörig.

    Ang. Naturkunskap 2
    Det finns ett antal Olika Ersättningsmöjligheter. Chansen är rätt stor att du är behörig vad gäller nk2 om du har examensbevis från NB-programmet.

    - info från www.slu.se/utbildning om vilka kurser man ska vara godkänd i för att "slippa" läsa Nk2 och ändå anses som behörig vad gäller nk2.

    Samtidigt som du söker till SLU - kan du också söka andra utbildningar, oberoende av din ansökan till högskoleutbildning. Ex. kan du söka till flera/många olika yrkeshögskoleutbildningar. Kika gärna på:

    YH till Ridlärare>; YH till Klövvårdare>; Yh till viltförvaltare >>; YH - Djurvårdare>.