Mariam
    Hej!
    Jag har sökt till ett program (biomedicinsk analytiker) och en av de särskilda behörigheterna är kemi 2. Dessvärre klarade jag mig inte på kemi 2 (har godkänt på kemi 1) men min rektor på skolan sa att jag fortfarande kan vara behörig till detta program. Däremot så fick jag besked av antagning.se att jag nu inte är behörig till programmet, så vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu? Vad är lösningen?
    Tacksam för svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Mariam,

    om det för särskild behörighet till en viss utbildning krävs att man har godkänt betyt i Kemi 2 och man ej har fått det betyget, då är man tyvärr OBEHÖRIG till den utbildningen. Varför rektor har sagt att du "fortfarande kan vara behörig till detta program" kan inte jag svara på; fråga rektorn vad hen menade med det.
    Det är Antagning.se som prövar behörighet till högskoleutbildningar i Sverige, ingen annan.
    Utifrån de uppgifter som finns i din fråga - så tror jag inte du kan göra annat än att försöka skaffa dig godkänt betyg i Kemi 2 och söka till nästa antagningsomgång; alternativt att du hittar en annan utbildning där kemi 2 ej krävs och söker den utbildning i stället.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Du kan, om du vill, kika på vad som finns inom Yrkeshögskolan - ex. Yh-utbildningar till Apotekstekniker>> och yh-utb till Steriltekniker>> samt YH-utb som leder till yrket Medicinsk sekreterare/Vårdadministratör>>>. Hela utbudet av YH finns att se på www.yhguiden.se och de yh som, enligt våra uppgifter, har restplatser till höstens start - ser man här >>.