Anonym
    Hej!

    Just nu går jag i naturvetenskapsprogrammet i inriktning natur åk 1 och vill så gärna byta till sambeteende. Anledningen till detta är för att jag verkligen inte trivs i linjen eller skolan. Jag har sedan oktober försökt att byta till sambeteende hos några skolor, men de har fullt i klasserna. Jag har vänt mig till en av syven i min skola som rekommenderade mig att kontakta syven till skolan jag vill söka till, vilket jag har gjort. Dock har jag inte kommit in i någon utav skolorna jag har sökt till.

    Nu har det gått 1 termin och jag känner mig jätte stressad. Jag vill verkligen inte gå om 1 år utan vill helst ta igen de studier/kurser jag har missad genom lov och sommarskola.

    Om det nu skulle vara fullt i sambeteende i alla skolor kan jag även tänka mig börja ekonomi.

    Den skolan jag går i nu läser naturarna både samhällskunskap och historia så det kanske ger mig förtur. Jag har sökt upp vilka kurser samhbeteende och ekonomi har och det skiljer sig bara med 2 kurser.

    Nu lyder min fråga: Vad ska jag göra? Är jag fast i natur eller är det inte försent. Borde jag kontakta min syv igen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    utifrån det du berättar i din fråga vill jag råda dig göra flera saker samtidigt:
    1. sök till åk1 till de programmen och skolorna som du vill gå på (du konkurrerar då med dina grundskolebetyg och i fall du blir antagen och kan uppvisa godkända betyg från åk1 på NA, är chansen stor att du blir "uppflyttad" till åk2);
    2. forsätt söka möjlighet att byta nu;

    3. fortsätt samtidigt göra ditt bästa i alla de kurser du läser på din nuvarande utbildning.

    Du frågar om du behöver kontakta SYV på din skola igen; och det kan inte skada men det kommer inte heller att hjälpa (i alla fall vad jag tror). Detta för att SYV på din skola kan inte "tvinga" en annan skola att ta in dig. Din skola, där du läser idag, har också inget att vinna på att hjälpa dig lämna skolan. Däremot kommer din skola förlora "elevpeng" så fort du slutar hos dem (vad finns det för anledning att de skulle hjälpa dig att lämna skolan?). Och det kan inte din skola heller göra - för att ledig plats måste finnas på den "mottagande skolan" (och det har inte din skola ngt. med att göra).