Dylan
    Hej jag hår på samhälle första åren, jag har för det mästa c på varenda ämne, men har italienska 1. Jag får inga betyg från det och jag vill gå på en högskola där man måste ha 17,50 merit.

    Min fråga är då, hur ska jag öka mina poäng för att ens komma in? Finns det inviduella val som kan höja mina betyg med 1 eller högre poäng?
    Är jag körd bara för att jag går på Italienska elle?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Dylan,
    man kan uppnå max i merit även på andra sätt, än genom moderna språk, nämligen genom engelska 7 och högre kurser i matematik.
    Engelska 7 ger1.0 i merit.
    högre kurser i matte ger 0.5 vardera (som regel); matte 5 kan ge 1.0 i merit - se detaljerna på Gymnasieguiden.se