Sven
    Jag undrar ifall kriminologi examen är internationell? Jag skulle vilja jobba i USA i framtiden och undrar ifall en utbildning i Sverige skulle funka?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sven,
    det är snarare en fråga till den arbetsgivaren i USA som du tänker jobba för än till en SYV i Sverige... detta för att USA kan förändra sina regler när som... Om man utgår från hur det är nu - så kan det vara mycket olika i olika delstater i USA (de har inte samma regler i alla delstater).

    Allmänt gäller - det är ofta mycket lättare att få jobb med utbildning från samma land. Detta för att utbildningar anpassas i första hand till landets egna behov och regler.

    För det andra, arbetstillstånd kommer med störst sannolikhet krävas för dig i USA - och bara för att du har en viss utbildning (från Sverige eller från ett annat land) - garanterar det ju inte att du får ett Arbetstillstånd.
    Som det är nu, så får svenska medborgare vistas i USA utan visum i upp till 3 månader ... men de får inte söka jobb. För att ha rätt att söka jobb behöver man få Visum med Arbetstillstånd.
    ***
    Du får gärna höra med studievägledare och utbildningsansvariga på kriminologi-utbildningar... kanske har de erfarenhet av f d studerande som fick jobb utomlands.

    Liselotte