Amoola
    Hej!

    vet ej om ni har möjlighet att svara på denna fråga med jag undrar om klassfotot är obligatoriskt att ta? det vill säga är jag tvungen att ta en bild med klassen om jag inte vill, men har liksom inget emot att ta enskilt. jag går på gymnasiet

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Amoola,

    den frågan som du ställer har vi inte fått förut.

    Jag tänker så här - det finns personer som inte får visas på bild, och t o m lever under "pseudonym", dvs "tagna namn", inte sina riktiga namn, t.ex på grund av att det finns hotbild mot dem. Och i så fall är det så att de inte ens får vara med på bild. Men man vill ju inte "annonsera" om att man t.ex lever under hot, eller av en annan anledning inte får vara med på bilder! Därför borde det vara så att skolorna säger att "Alla som vill vara med på klassfoto - är med". Och så är det bra med det. Så tycker jag det borde vara.

    Så vitt jag förstår så är det inte gratis att få foto, man betalar. Det är inte alla familjer som har råd, eller så vill de lägga pengarna på ngt. annat än foto... då kan man också säga att jag vill inte vara med - för jag vill lägga mina pengar på ngt. annat, än foto. Å andra sidan, så behöver man inte betala om man inte köper klassfoto.. att vara med på klassfoto som andra köper är gratis. :)

    Hur som helst, så tycker jag att det borde vara helt frivilligt att vara med på foto, alla foto - klassfoto och alla andra foto. Man kan skoja till det och säga att man har "bad hair day" - dvs inte fint i håret just idag, och därför inte vill vara med på foto.

    Prata med din klassföreståndare och/eller med kurator. Jag kan inte tänka mig att någon ska försöka tvinga dig vara med på klassfoto, om du inte vill det!

    Hör gärna av dig och berätta hur det gick med fotot! Lycka till!

    ANNA

    • : Hej Igen!
    • : tack för ditt svar, det gick hur bra som helst och lärarna var mycket förståeliga.
    • Milla : Bra att det löste sig!:)