Ludde
    Hej! Jag går natur och ska snart lämna in vallappen för inriktningsval och bara har en snabb fråga. Jag har möjligheten att läsa eller välja bort just matte 4 och undrar därför vilka högskoleutbildningar som kräver just matte 4, samt om jag faktiskt kommer behöva matematik 4 för mina senare val inför högskolan då jag inte planerar att bli läkare, civilingenjör o.s.v.
    • Anonym Kanin : Hej! Man kan nog utveckla Mikaels svar ytterligare om man får veta på ett ungefär vad du skulle kunna tänka arbeta som? Annars krävs ma4 för en stor del av de naturvetenskapliga högskoledisciplinerna (tillsammans med ke2, fy2 och biologi 2), alt. till de tekniska (civilingenjör) där ma4 i samband med ke1 och fy2 gäller.
    • Anna : Tack Anonym för din kommentar. Det stämmer alldeles utmärkt. Det är annars svårt att nämna precis alla utbildningar som kan kräva matte 4... behörigheter förändras också /ibland/. :)

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Matematik 4 ingår i särskild behörighet bl a till högskoleingenjörsprogram, till biologi-program, till tandläkare och veterinär .

    Om matte 4 ej krävs, ger godkänt betyg 0.5 i merit.