Robin
    Om man har Godkänt betyg i matematik (E) kommer matten bli svår om man väljer ekonomiprogrammet?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Robin,
    på Ekonomiprogrammet på gymnasiet läser man b-spår, medelsvårt spår, i matematiken. Sedan läser man olika mycket matte på de 2 olika inriktningar på EK; på Juridik läser man matematik 1b och 2b. På inriktningen Ekonomi på EK läser man även matematik 3b som en obligatorisk kurs.
    Innehåll i olika kurser i matten kan du se på www.matteboken.se

    ***
    Generellt sett, är det mycket svårt att ge svar på din fråga.
    Eftersom det ej krävs högre än E betyg i matten, för att bli BEHÖRIG till gymnasiet, då har "någon" gjort bedömning att man kan klara av studierna, även på ekonomiprogrammet...
    Det är givetvis bra att ha djupare kunskaper inom matte och högre betyg.
    Sedan handlar det mycket om motivation, hur mycket tid man är beredd att lägga ner på sina matte-studier och många andra omständigheter.
    Tips: prata med din mattelärare. Hen känner till både din kapacitet inom matten och kraven på gymnasiala matte-kurser.

    Vänligen

    L.

    Liselotte