Beyza
    Hej, är matte 4 obligatorisk ifall man läser naturvetenskapligaprogrammet inriktning natur.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Ja,
    om man på Gymnasiet läser inriktning Naturvetenskap >> på NA, då är Matte 4 är obligatorisk kurs; detta för att det är Inriktningskurs; på gymnasiet är alla kurser inom en av Inriktningar - obligatoriska.
    För att uppfylla kraven för examensbevis från NA/inriktning Naturvetenskap på gymnasiet måste man ha BETYG i bl.a matte 4. Betyget kan vara F.

    Komvux
    på Komvux är det något friare; där läser man mot "högskoleförberedande examen", ej direkt Naturvet.programmet. Då kan man klara sig med endast godkänt betyg i Matematik 1. Då "låtsas" man att man har läst Estetiska eller Humanistiska programmet - så behöver man inte ens ha betyg i matte 2.