Frida
    Jag har en civilingenjörsexamen inom kemi men har nu under snart 5 år jobbat som konsult inom produktinformation. Då har jag arbetat mot olika branscher, dock ej kemi. Jag vill nu byta jobb och skulle vilja jobba med customer support inom kemibranshen. Kan jag använda mig av min examen, eller är den för gammal?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Frida,

    det är arbetsgivare som bestämmer. Sök de jobb du vill ha och vi hoppas du får jobbet.

    Om inte - sök någon kurs på universitetet - som kan fräscha upp dina kunskaper i kemi. Samråd med studievägledare på de institutioner där kemikurser ges. Det är inte fel att söka några kurser nu, innan 18 april som är sista ansökningsdag till utbildningar på svenska högskolor/universitet som startar på hösten 2017.

    Hela utbudet av högskoleutbildningar går att se både på www.studera.nu (som är högskolornas gemensam sida) och på www.antagning.se - en sida där man gör ansökan om studier.

    När du söker jobbet uppge att du höll kunskaperna vid liv genom självstudier på fritiden; läs artiklar och/eller avhandlingar inom de aktuella områden innan du börjar söka jobb.

    Hoppas ngt. i mitt svar blir till hjälp!

    Lycka till!

    ANNA