Anna
    Hej syv!

    Jag funderar på att gå linjen Natur och Samhälle på gymnasiet men problemet är bara att matematiken är ett av ämnena som står i centrum. Jag gillar matte när jag förstår det men oftast blir det för svårt och avancerat. Jag tycker att bilogi och kemi är så roliga ämnen men om jag inte tycker om matematik.. kanske jag inte borde gå natur samhälle? Vad tror du? Just nu har jag C/D i matematik. Blir det för svårt, kanske omöjligt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Anna!

    Tråkigt att du inte tycker om matematik! Men om det är så, då kan inte jag rekommendera Naturvetenskapsprogrammet där man läser det avancerade matte-spåret och gör det, dessutom, i snabbt tempo.

    Men den personen som bäst kan svara på frågan är din mattelärare, som känner både dig och kraven på olika gymnasieprogram och kan därför jämföra din kapacitet med de kraven som ställs på olika gymnasieprogram.

    Roligt att du gillar Biologi och Kemi. De ämnena kan du läsa på egen hand (självstudier) eller som programfördjupande kurser eller som kurser inom Individuellt val. Jag menar att man behöver inte nödvändigtvis gå på Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet för att läsa Biologi och Kemi.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    L. :)

    Liselotte