Mirjam
    Jag har läst Samhällsvetenskapligt program med inriktning beteendevetenskap på gymnasiet, och tar studenten nu till våren. Jag vill helst av allt läsa naturvetenskapligt basår, men jag har endast grundläggande behörighet och saknar därför matematik 3, vilket krävs för att läsa basåret. Jag är medveten om att man kan läsa fristående kurser, men det känns som att den vägen tar väldigt lång tid. Att först läsa Matematik 3, sedan basår, för att slutligen söka in till det program som man är intresserad av. Är detta den enda tänkbara vägen?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    På många orter är man behörig till naturvet basåret på högskolenivå med matte 2. Matte 3 brukar krävas i Sthlm och i Gbg men inte på andra orter.

    Som obehörig kan man inte antas till basår på högskolenivå men du kan söka till komvux och till folkhögskolorna. Var och när du får betyg i kurserna, som kan göra dig behörig, spelar ingen roll... Det kan ta lång tid att bli behörig. Att man blir behörig garanterar tyvärr inte att man kommer in på den utb som man önskar. Sök till komvux och till folkhögskolorna och till de högskolor/universitet som ej kräver matte 3 för behörighet till basåret.