Tea
    Hej!
    Jag ska välja inriktning på teknikprogrammet nu i vinter och funderar på teknikvetenskap. När jag söker på internet om vilka kurser man läser på inriktningen förtår jag inte riktigt. Det står att kurser man läser är Teknik 2, Matte 4 och fysik 2. Seden står det även något om 400 poäng programfördjupning. Min fråga är då om det är obligatoriskt med programfördjupning eller om det är ett val. Kurserna som står ska läsas på programfördjupning är matte 5 samt matte specialisering med fler. Är det obligatoriskt att läsa matte 5 och matte specialiseringen eller är detta bara förslag på programfördjupning och något man får välja själv. Vill läsa matte 4 men är tveksam och jag kommer klara högre än så.
    Sen har jag även en till fråga. Läser man fler timmar och man väljer teknikvetenskap eller är det lika många timmar som alla andra inriktningar?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tea,
    på alla nationella svenska gymnasieprogram läser man, som standart 2500 poäng = 2500 undervisningstimmar.
    Som undantag, kan man läsa mer (Utökat, enligt rektors beslut och om man själv vill).
    ***
    angående vilka kurser man läser på TE - se Programplan.

    Programstrukturen för TE:

    Inriktningskurser på inrikt.Teknikvetenskap är - precis om du skriver - Matte 4, fysik2 och teknik2.
    Men för att få ihop kurser/timmar/poäng för att uppfylla kraven för examensbevis, måste man även ha betyg i tillräckligt antal poäng inom programfördjupningar. På teknikprogrammet får man läsa ett antal olika kurser inom programfördjupningar - listan kan du se på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/TE/programplan/Programplan_TE.pdf

    Exakt vilka kurser varje skola kan erbjuda välja mellan - vad gäller programfördjupningar och Individ.val - är olika, från en skola till en annan. Ibland kan skolorna ej erbjuda ngt. val utan väljer åt eleverna, ex. om lärare ej finns som kan undervisa i kurserna och andra problem uppstår (tyvärr är det lärarbrist och skolorna tampas med diverse olika svårigheter).

    Vilka kurser som just din skola kan erbjuda välja mellan, måste du få svar från personal på din skola.
    De 400 p. programfördjupande kurser måsta man "samla på sig" under 3 år på gymnasiet, men oftast läses programfördjupningar under åk2 och 3 (ofta - vad gäller TE - 200 p. under åk2 och resterande - under åk3), men avvikelser förekommer, ex. kan man läsa 300 poäng programfördjupande kurser under åk2 och 100 p - under åk3.