Esin

    Heej! Som rubriken lyder, räknar man med betygen på de som kommer in som reserv i statistiken som man ex. kan se på studera.nu och liknande sidor? Och en till fråga: om jag nu kommer in i det program jag vill men i ett universitet jag inte vill gå, och sedan vill byta universitet, kollar universitetet jag vill byta till på mina betyg (förutom om de har plats)? Alltså, accepterar de endast byten (i mån av plats) efter högsta betygen eller är det först till kvarn som gäller?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej

    om antagningsstatistik
    Bäst information får du från Antagning.se

    ***

    Kan tyvärr inte svara på frågan om exakt hur byte av universitetsplats går till. I början på första terminen tas folk från reserv. Viss "överintag" brukar också göras, så att kanske ingen från reserv tas in även om avhopp sker.
    Senare, om ngn ledig plats uppstår, behöver inte heller ngn tas in på den lediga platsen (för att kanske någon som tidigare har fått anstånd med bibehållen studieplats anmäler att hen ska komma tillbaka till utbildningen tidigare än hen har tänkt sig - och då är det hen som ska ta den "lediga platsen").
    Olika lärosäten kan ha lokala policyn om hur de agerar om ledig plats uppstår. Fråga på just det aktuella lärosäte om det.
    Annars, så kan man också välja att inte tillsätta de lediga platserna om de uppstår under andra, tredje och fjärde terminen och i stället öppna för Antagning till Senare del av programmet, som man söker till "i vanlig ordning". Hur man väljer här kan variera: det spelar stor roll om sökande har läst kurser i "rätt ordning" (och kurserna kan på olika lärosäten inom "samma program" läsas i olika ordning). Det är alltså komplicerat och kan variera väldigt mycket. Men kan också ofta bli så att genom överintag (fler antas än det finns platser) att ingen ny studerande tas in under utbildningens gång, över huvudet taget.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    jag tog vara på tipset som finns i Mikaels svar: om att man får bäst information om hur antagningsstatistik redovisas - från Antagning.se och tog kontakt med en sakkunnig. Fick följande svar: i de centrala sammanställningar brukar man som lägsta meritpoäng som ger plats på en högskoleutbildning uppge det som uppstod vid Urval 2.
    När högskolorna-universiteten senare eventuellt kallar från reserv, kan det meritvärde redovisas på lärosätets egen hemsida eller så får man fråga personal på just det lärosätet. Den siffran brukar inte förekomma i de centrala sammanställningar av antagningsstatistiken.

    Vidare har den sakkunnige svarat att lärosätet måste kalla från reserv från den listan de får från Antagning.se men hur länge de kallar från reserv bestämmer varie lärosätet självt (tanken är att man ska fortfarande ha en rimlig chans att läsa ikapp). Om lärosätet tog in alla sökande från reservlistan, får de efter det ta in vilken som helst sökande som är behörig till den aktuella utbildningen.

    Vänligen
    Julia