helena

    Hej! Hade tidigare kontakt med er angående att jag kunde göra prövning i matte 1a och 2a istället för 1c och 2c som jag tidigare läst på gymnasiet. fick svar att detta var ett alternativ om att det rent generellt är enklare att få högre betyg i de än vad man kan få i 1c respektive 2c. Men känns verkligen som om jag efter att jag gjort det kommer att överraskas vid antagning där de säger att detta inte är en möjlighet. Jag vill nämligen ansöka till läkarprogrammet i lund till vt2019 och vill verkligen inte att något skall gå fel, därför undrar jag om det finns en skriftlig text på skolverkets hemsida som talar för detta så att jag kan ha det som bevis ifall något sker i framtiden. Har varit i kontakt med komvux lund och hon som svarade på mig var helt osäker och jag fick vänta på att hon skulle kontakta UHR och då fick hon svar att det gick att göra så, men när jag sen kontaktade UHR sa de att de inte viste. Hoppas ni förstår varför jag är så förvirrad av alla svaren jag fått....

    är det liksom krav för läkarprogrammet att man har betyg i 1c och 2c? eller spelar det ingen roll? för har frågat en kompis som pluggar till läkare och han sa att man aldrig hört att man kan läsa 1a och 2a istället....

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,

    till Läkarprogrammet krävs det att man har Grundläggande behörighet + godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. Godkänt betyg i matemaik 1 (1a eller 1b eller 1c, spelar ingen roll - vilken) ingår i Grundläggande behörighet. Sedan behöver man inte ha betyg i matte på nivå 2 och 3, över huvudet taget... men betyget i matte 4 krävs för särskild behörighet, så det betyget behöver man ha (eller betyg i matte på ännu högre nivå, dvs i Matte 5 eller Matte specialisering). Har man detta är man Behörig.

    Nästa fråga blir att Antagning.se räknar fram ditt MERITVÄRDE. Tänk dig t.ex att en person som på gymnasiet läste Vård- och omsorgsprogrammet (där man läser matematik 1a och kan läsa 2a) som sedan kompletterar på komvux med matte 3b och 4. i hans/hennes meritvärde räknas det betyg i matte 1a (och i 2a - om 2a ingår i Examensbeviset). Och varför i så fall kan inte du också räkna in matte 1a och 2a, när andra får?
    Det krävs ju inte att på gymnasiet läste på ett visst program; man kan läsa ett yrkesprogram och sedan komplettera med betyg på komvux (vilket inte är ovanligt). På yrkesprogram läser man a-spår i matten.
    Ovan finner du en logisk förklaring på varför det är helt OK att räkna in matte 1a och 2a i stället för 1c och 2c - in i meritvärde, när man söker till läkarprogrammet.

    Jag känner inte till att det finns ngt. dokument där det skulle stå så här utförligt och tydligt som jag förklarar här nu. Mitt råd till dig är att du >> kontaktar Antagning.se skriftligt - via kontaktformulär på deras sida och ber att de ger dig ett skriftligt svar om hur de kommer att räkna fram ditt meritvärde... Eftersom det är Antagning.se som administrerar antagning till högskolor/universitet, så är det dit du ska vända dig.
    Mitt svar baserar jag på svar vi fick från flera olika sakkunniga (per telefon).

    Länktips: Antagning.se/sv/fragor-och-kontakt/#humany-antagningen=/contact.
    Bästa hälsningar

    ANNA

    P.S: du behöver inte göra prövningar i matte 1a och 2a; du kan göra prövningar i 1c och 2c, om du så önskar; jag tänkte bara att det är fördelaktigt för dig att göra prövningar i lättare kurser, pga det är lättare att få högre betyg, men du kan kanske få A betyg i matte 1c och 2c, och då blir det ingen som helst skillnad för dig (A betyg i matte på nivå 1 och på nivå 2 är ju det högsta man kan få, oavsett vilken kurs på nivå 1 och på nivå 2 man fick betyg i).

    • :

      Fick detta svar från antagningsservice "Om du vill läsa upp betyget måste du läsa samma kurs som ingår i den examen, alltså Matematik 1c och 2c. Om du läser 1a och 2a kommer det inte påverka dtt meritvärde." därav innebär det ju alltså att allt ni tidigare skrivit angående denna möjlighet inte stämmer, vilket dessvärre gör en så himla frustrerad då ni verkar så himla säkra på det vi förespråkar om! helt enkelt jättefel att sådan felaktig information sprids till de som har planer som de sätter upp, och sen att allt visar sig vara fel, och problemet är att de som jag frågat här verkar så himla "säkra" på det :(

    • Mikael : Vi skickar den frågan till en Betygsexpert. Vi har tidigare fått svar att det går bra att läsa lättare kurser i matematik - bara de är på samma nivå... från flera olika betygsexperter. Återkommer när vi får svar från en betygsexpert. Då det är Antagning.se som gör bedömningar, gå, annars på Antagning.se´s "linje"; kan hända att de nyligen har ändrat sina bedömningsgrunder. Som sagt. återkommer när vi får svar från en betygsexpert.
    • Liselotte : Enligt https://bedomningshandboken.uhr.se/svenska-meriter/betygstyper-i-antagningen/gymnasieexamen/tillampningsbeslut-meritvardering/ så får man räkna in betyg i matte 1a i stället för matte 1c och så vidare... dvs betyg i matte 2a i stället för 2c.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej igen, vi fick idag svar från Enheten för handläggning på Universitets- och högskolerådet
    (Box 45093, 104 30 Stockholm), som lyder:

    " Sökande med gymnasieexamen som har betyg i Matematik 1 a-c, 2 a-c eller 3 b-c och som senare kompletterar med nytt betyg i ämnet på samma nivå men med en annan programinriktning, får utbyteskomplettera med det nya betyget om det är till fördel för den sökande.
    Se bedomningshandboken.uhr.se/svenska-meriter/betygstyper-i-antagningen/gymnasieexamen/tillampningsbeslut-meritvardering. Har den sökande läst exempelvis matematik 2a och läser matematik 2c med ett högre betyg blir det utbyteskomplettering.
    (Bedömningshandboksgruppen 2013-04-17 och 2014-09-09)."

    Vänliga hälsningar
    L.

    Liselotte