Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anette, när man säger "hästterapeut" kan man mena olika yrken, ex. att man vill jobba med rehabilitering av hästar, ex. Equiterapeut eller med rehab.av människor med hjälp av hästar, ex. yrke/hastunderstoddterapeut

    Om olika Hästyrken - var god se t.ex framtid.se/yrke/hästyrken

    Och i de flesta yrkesbeskrivningar hittar man info om vilka utbildningar som krävs eller rekommenderas.

    Om jag förstår dig rätt, så vill du sedan Jobba som "hästterapeut"; tänkte du starta eget eller söka anställning? Om du vill söka anställning, hör gärna med de arbetsgivare hos vilka du vill söka anställning: vad för utbildning de kräver eller rekommenderar.
    Om du tänkte starta eget (bli "egen") då gäller det att skaffa betalande kunder; i så fall kan du själv ha vilken utbildning som helst (eller ingen utbildning) och anställa personer med rätt utbildning i din verksamhet.

    • : Min tanke är att starta eget i liten regi och sedan anställa om det expanderar. Jag tänker mig en kundkrets med psykisk ohälsa, stressrelaterat eller personer som farit illa och behöver lite hjälp för att stärka självkänsla och komma på fötter igen. Det är inte nödvändigtvis ridning som är det centrala utan även umgänge med djur och natur.
    • Mikael : Då är det "hästunderstödd terapeut"-yrke som din vision ligger närmast till, vad jag förstår. Vem kommer att betala för dina tjänster? Är det privatpersoner själva som betalar "ur egen ficka"? Jag tror inte de kommer att ha råd. Behovet finns, givetvis, men frågan är om de som har behov har råd att anlita dig. Vem är din framtida "betalande kund"? jag skulle börja i den änden... Det kommer inte att hjälpa, oavsett vilken utbildning du har, om du inte kan skaffa dig betalande kunder så att verksamheten går runt.
    • Anna : Jag vill råda dig att ta kontakt med personer som redan jobbar med det som du vill jobba med: be att få komma på ett studiebesök eller i alla fall att få ställa några frågor per telefon - ex. vilken utbildning de har? och hur de skaffar sig betalande kunder? Om du har möjlighet, försök ordna så att du går på praktik hos dem (eller jobbar som frivillig under din semester, t.ex - "jobbar gratis" bara för att se hur det går till) - det är ju ngt. du är intresserad av och mer erfarenhet inom det område är därför bra, oavsett om du sedan väljer att satsa på det eller inte.