Jonathan
    När jag sökte gymnasium i 9an kollade jag efter olika skolor med idrottspecialisering (niu) och sedan kollade jag vilket program jag ville gå och kom fram till att jag ville gå teknikprogrammet. Så hittade jag Bromma gymnasium som låg nära och verkade bra. Så jag sökte dit och kom in på både niu och teknikprogrammet min syv i åk 9 sa åt mig att jag skulle behöva ta bort två stycken fördjupningskurser för att få plats med niu vilket jag tyckte verkade rimligt. Nu går jag i tvåan och vi har börjat läsa de programfördjupande ämnena bla konstruktion. I konatruktion har hi en lärare som varje lektion predikar om hur han aldrig gett hela klassen godkännt och hur svår den kursen kommer vara. Efer första provet då 21/28 fått F upptäcker jag att jag kommer behöva lägga ned ordentligt med tid bara för att klara dennna kurs. Och då upptäcker jag att jag har väldigt mycket mindre tid än alla andra i klassen då jag gårimli och vi precis börjat jobba med stora avslutningsprojekt. Så jag går och pratar med syv på skolan å ber om att få plocka bort konstruktionen(som syv i 9an sa skulle ske automatiskt) för att lätta upp min studieplan och ev kunna läsa matte 5 också. Hon säger att det låter utmärkt att byta ut konstruktion mot matte 5. Sedan går några dagar och min mentor kommer och pratar med mig och då visade det sig att jag pratade med fel syv(för ett annat arbetslag) när jag sedan pratar med den "rätta" syv så börjar hon prata om att jag har för bra betyg(snittar runt 16) för att kunna ta bort en kurs och att de hade utvidgat mitt program utan att säga nåt till mig samt att det inte vore rättvist mot mina klasskamerater ifall jag fick ta bort den kursen. När man kollar på Brommas hemsida nu kan man se att det skrivits till "Teknikprogrammet går inte att kombinera med niu". Detta sattes dit direkt efter jag talat med syv samt rektor. Det blev kanske en lång förklaring men det jag vill komma fram till är hur jag ska gå vidare jag kommer antagligen få ett F om jag inte börjar plugga ordentligt i konstruktion men gör jag det kommer jag inte ha tid att plugga andra ämnen som är viktigare tex matte, fysik och även niu som är anledningen till att jag valde skolan . Så finns det något jag kan göra eller är jag fast med att behöva läsa ett utvidgat program och får försöka plugga upp mitt konstruktionsbetyg på komvux?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan!

    Det är en svår och ovanlig situation som du befinner dig i.

    Gör så här: se i programplanen för Teknikprogrammet vilka kurser som du måste få betyg i för att uppfylla kraven för Examensbevis från Teknikprogrammet: det är alla gymnasiegemensamma + programgemensamma + kurser inom en av inriktningar + 400 poäng (från listan av vilka kurser som får läsas som Programfördjupande på TE) + 200 poäng individuellt val + godkänt betyg i Examensarbete .

    Det kan hända att utan betyg i Konstruktion-kursen, kommer du inte uppfylla kraven för gymnasieexamen.

    Idrottskurserna kan du ha som Individuellt val, 200 poäng men ej som programfördjupande kurser.

    Sedan finns det också en regel som säger att Studieplan bör revideras proaktivt och att alla påbörjade kurser bör betygsättas. Men, å andra sidan, så ska inte eleven behöva läsa på mer än heltid, om eleven inte vill det.

    Du kan uppfylla kraven för examen med F i en 100 poängskurs, men jag antar att det är inte det du vill. Förresten, på komvux räcker det med 2400 poäng för examensbevis - och du skulle inte behöva läsa om Konstruktion på komvux.

    De lösningar som finns är:

    - att du pratar med Rektor om att läsa ett Individuellt anpassat gymnasieprogram (det är rektor som fattar beslut om det). Som regel, så måste man byta program för att få läsa ett Individuellt anpassat program och du kan kanske "formellt byta till ett annat program" på samma skola - hitta någon kreativ lösning på "den punkten". Dina argument när du pratar med rektor är att du ska inte behöva läsa ett utökat program (mer än 2500 poäng) om du inte själv vill det och att du känner att din hälsa påverkas negativt pga du överanstränger dig. Du är ej myndig och du kan gott be dina föräldrar ta kontakt med rektorn och boka möte - du, dina föräldrar, rektor och SYV. Viktigt! Beslut om Individuellt anpassat gymnasieprogram måste fattas innan utgången av åk2, dvs under det här läsåret.

    - om inte det går, kan du försöka byta till en annan gymnasieskola som också erbjuder NIU i "din idrott";

    - om du inte uppfyller kraven för Gymnasieexamen innan slutet av åk3, får du Studiebevis och kan senare få Examensbevis från Komvux. Det tar längre tid och du missar söka till högskola direkt efter gymnasiet men om "din högskoleutbildning" börjar på vårterminen - blir du "försenad" i bara en termin. Dessutom så brukar det krävas lite lägre betyg när man söker till högskola med start på vårterminen.

    - ännu en möjlig lösning är att du går om ett år på gymnasiet (det är också rektor som kan besluta om det), t.ex om du nu får några F under åk2 och vill gå om åk2 en gång till - det är inte ofta man får gå om ett år på gymnasiet, men det händer.

    Om du inte gör någonting nu och fortsätter kämpa på, riskerar du negativ påverkan på din hälsa + att få Examensbevis med lågt meritvärde. I så fall blir det svårt att höja betygen, för att du ska behöva läsa exakt samma kurser som du har i ditt examensbevis (exempel: får du F i Konstruktion1 i Examensbeviset - måste du läsa just den kursen, och det är inte alls säkert den finns att läsa på Komvux och det är i så fall självstudier och prövning som gäller).

    I ditt fal krockar det olika regler: din rätt att inte behöva läsa på mer än heltid (om du inte själv vill det) krockar med programstrukturen på Teknikprogrammet och med regeln om att alla påbörjade kurser på gymnasiet måste betygsättas. Om du t.ex. hoppar av Konstruktion - antar jag att du fortfarande läser på heltid, du förlorar inte rätten till Studiebidrag i så fall men du kommer inte att uppfylla kraven för gymnasieexamen i fall du ej får betyg i kursen. Problemet är att du kommer troligtvis få F i kursen och inte ett "---", tyvärr. Och i så fall får du F in i ditt Examensbevis, där du låser inne alla de kurser som du får låga betyg i.

    När olika regler krockar, så tycker jag att man bör agera till elevens fördel, men det är inte jag, utan rektor på ditt program som bestämmer.

    Du har rätt att söka om till åk1 på nytt - och gå om 2 år på gymnaiset - på ett nytt program. Du kan göra ansökan under våren, om du vill.

    Du har också rätt att kontakta alla de gymnasieskolorna dit du kan tänka dig att byta - och det är rektor på den mottagande skolan som bestämmer om de tar in dig. Du kan försöka byta till Teknikprogrammet på en annan gymnasieskola eller byta till ett annat program, t.ex. Naturvetenskapsprogrammet (som inte är så olika Teknik).

    Jag hoppas det löser sig på ett bra sätt för din del! jag lovar att hålla tummarna för dig!

    Hör av dig och berätta hur det går!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Jag läste på skolverkekts hemsida att ifall man byter program ska man inte behöva läsa mer än 2500 poäng menar du att jag ska "byta" å sen byta tillbaka för att uppdylla kravet om individuellt anpassat studieprogram? Jag trivs dock väldigt bra i både klassen och skolan, men finns det möjlighet att bli bedömd av en annan lärare med sammma behörighet för att denna lärare ä är låst vid att inte ge alla i klassen godkännt och han vet att rektorn kommer våga gör något åt det. Tack för svaret också!
    • Anna : Finns det en annan lärare med samma behörighet på din skola? Och även om den finns, så har inte elever rätt att välja vilken lärare som ska sätta betyg, tyvärr. Angående rektors agerande, kan inte vi på Fråga SYV uttala oss om - för det är inget som vi har kännedom om... Innan du pratar med rektor, kan du inte med säkerhet veta vad hen kommer att göra. Jag kommer nu att skriva ett nytt svar till dig.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan!

    Individuellt anpassat program är, i första hand, för dem som byter program - men i ditt fall skulle rektor kunna göra undantag och bevilja dig läsa det pga du har NIU. Då skulle du kunna ha idrottskurser i stället för Programfördjupande kurser i ditt Examensbevis och med det skulle du kunna t.ex. "slippa" läsa en kurs i Konstruktion, dvs i praktiken hoppa av den nu, utan några negativa effekter för dig.

    Angående det att du är missnöjd med din lärare, är det en annan fråga. Om läraren ställer för höga krav i förhållande till Skolverkets krav på betyg, vet inte vi här på Fråga SYV. Det kan hända att så är fallet. I så fall skulle det vara bra att rätta till det med tanke på att många elever drabbas. Jag råder dig att prata med din klasslärare/mentor. Det kan hända att flera elever har redan ställt samma fråga & någon förändring är på gång. Du kan också be att få ha samtal med lärare i Konstruktion. Ta med dig en av dina föräldrar till det samtalet. Eftersom du är under 18 år, har dina föräldrar rätt att vara delaktiga. Men personligen vinner du mer på att släppa frågan om "orättvis kunskapsbedömning" & koncentrerar dig på att byta ut en kurs i Konstruktion mot en av idrottskurserna, som du redan läser inom NIU (dvs hävdar din rätt att inte behöva läsa på mer än heltid och försöker få igenom beslut om Individuellt anpassat program).

    Det är flera olika frågor:

    - vill du slippa läsa Konstruktion?

    - vill du få godkänt betyg i Konstruktion?

    - vill du slippa läsa på mer än heltid, dvs mer än 2500 poäng?

    Du har inte rätt till att välja vilken lärare som sätter betyg på dina kunskaper. Det är inte alls säkert att en annan behörig lärare finns att tillgå.

    Det du har rätt till är att hävda att du inte ska behöva läsa på mer än heltid. Det är, enligt min bedömning, lättare att få igenom beslut om Individuellt anpassat program och ersätta programfördjupande kurser, i alla fall en av dem - Konstruktion, med en idrottskurs än att "bråka" om hur läraren sätter betyg, om hen gör för strikt bedömning.

    Det finns väldigt sällan någon fördel i att ha läst mer än 2500 poäng på gymnasiet. Du får, alltså, "inget för det" - när du söker vidare studier.

    Mitt råd är att du engagerar dina föräldrar i den uppkomna situationen. Rent praktiskt, så brukar det gå till så här: en förälder kontaktar programrektorn (rektor på just det aktuella programmet) och ber om ett möte. På det mötet tar ni upp en fråga om att du ska få läsa ett Individuellt anpassat program och tar bort ämne "konstruktion" från din Studieplan. Rektor vill ofta få förslag på hur din studieplan skulle se ut, som hen ber att SYV presenterar, innan hen fattar beslut om Individuellt anpassat program. Den enda skillnaden för dig blir att det i ditt Examensbevis kommer att stå att du läste ett "individuellt anpassat program".

    Jag kan inte lova dig att din rektor går med på den lösningen men i mina ögon är det den bästa lösningen i den uppkomna situationen. Du blev Antagen till NIU på Teknikprogrammet, det är inte ditt fel, du antog inte dig själv till den utbildningen ju, eller hur? Då tycker jag att du bör kunna gå "skadefri" ur den uppkomna situationen.

    Att "bråka" om en för strikt bedömning som en lärare gör, är mycket svårare och väldigt sällan leder till att någon blir nöjd. Allt som oftast slutar det i ett stort bråk och alla inblandade får lägga ner mycket tid, ork och nerver på det och sedan blir alla mer eller mindre missnöjda. Det är en lång jobbig process med dålig prognos. Det är i alla fall vår erfarenhet från hundratals olika (liknande) fall.

    Du får, givetvis, göra vad du själv vill. Vi kan bara ge dig råd. Nu fick du våra råd och vi önskar dig Lycka till och lovar att hålla tummarna för att det går bra för dig!

    ANNA