Hej Ruth,

    jag tror du syftar på informationen på socialstyrelsen.se/aktuellt/underskoterska-blir-en-skyddad-yrkestitel. Den informationen handlar om "titeln" Undersköterska.

    På yrkeshögskola läser man för att bi en Specialistundersköterska, eller för att bli Apotekstekniker, Steriltekniker eller Med.sekreterare/vårdadministratör. Förändringen träder i kraft först från 1 juli 2023, då det blir möjligt att ansöka om Beviset för att få lov att använda sig av "titeln Undersköterska". Det är ganska lång tid tills dess (nästan 2 år). Hur det blir för de som inte har (i formell mening) utbildning till Undersköterska men skaffar sig påbyggnadsutbildning (t.ex till Specialistundersköterska), kan vi på fråga syv inte svara. Examen från yrkeshögskola (om du tar examen som specialistundersköterska) borde gälla oavsett om du har fullständig utbildning till undersköterska eller inte (det är min "kvalificerad gissning").

    Sedan är det en "annan fråga" vad Beviset för att få lov att använda sig av titeln "undersköterska" kommer att vara "värd" i praktiken. Om man inte får högre lön eller bättre villkor på något sätt än kollegorna som inte har bevis och inte får "titulera" sig som Undersköterska, då kanske det inte blir så viktigt att skaffa sig ett sådant bevis, tänker jag. Det är ju skillnad mot de yrken där Socialstyrelsen utfärdar legitimation (utan legitimationen får man inte bli anställd inom de yrken inom hälso-och sjukvården där legitimation krävs). Så blir det ju inte med yrket undersköterska. Det är inte legitimation utan "bevis" som kommer finnas och jag tror inte det kommer utfärdas några förbud mot att anställa de som inte har beviset.
    Det hela är rätt nytt... förberedelserna inför införandet av beviset för undersköterskor påbörjas under hösten 2021, och det dröjer nog 1,5 år innan man får klara besked om exakt vad som kommer att gälla från 1 juli 2023.
    Jag tycker inte du behöver vara orolig. Om du tar examen från en yrkeshögskola, då kommer examensbevis gälla. Men om du är orolig prata med de som jobbar på din yrkeshögskoleutbildning. De kanske inte kan ge alla svaren än, men kanske om några månader eller om ett år... Vi håller tummarna! Lycka till med dina studier!

    • : Tack för ditt snabba svar!
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!