Hanna
    Hej! Jag har sökt in till högskolan och hade som första val ekonomi men jag kom inte in på den utan kom in på mitt tredje val vilket är, interkulturellt företagande med inriktning företagsekonomi. Min fråga är om denna utbildningen är likvärdig ekonomi utbildningen? Kommer jag kunna jobba med samma sak som jag hade om jag studerat ekonomi? Tack på förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,

    kunskapsområde "ekonomi" är väldigt brett. På många program kan man dessutom - genom valbara kurser och genom att läsa Extrakurser (utöver heltid) - både bredda och fördjupa sin utbildning ytterligare.

    Vad man jobbar sen, efter utbildningen - behöver inte alla gånger helt överensstämma med vilken utbildning man gick. T.ex finns det kvalificerade jobb som har som bahörighetskrav att man har "högskoleutbildning på minst 3 år på heltid"- alltså, vilken utbildning som helst men på Högskolenivå och som motsvarar minst 180 högskolepoäng. Exempel på sådana jobb är Arbetsförmedlare>> och Utredare på Försäkringskassan>>.

    Det kan alltså finnas folk på samma arbetsplats, som gör samma saker och får samma lön som gick helt olika utbildningar. Och tvärtom: före detta "kursare" (de som gick samma högskoleutbildning) kan efter utbildningen jobba med helt olika saker.

    Det du kan göra:
    försök få fram kursinnehåll i båda utbildningar och jämför - vilka kurser som ingår i den ena och i den andra utbildningen och du kommer att se vad likheter och skillnader är. Du kan också vända dig till studievägledare på båda de utbildningar och ställa frågor - problemet här är ofta att studievägledare vet mycket om "sin utbildning" och betydligt mindre om "den andra utbildningen".
    Ibland kan man på utbildningarnas hemsidor se info om vad deras f d studerande arbetar med... men den info är inte fullständig och kanske inte "dagsaktuell" - utan det görs "undersökningar" t.ex 6 månader efter avslutad utbildning - och så svarar endast de som vill svara... Eftersom det ej finns "total övervakning" så är det svårt att få fram info vad folk jobbar med, om de inte själva vill svara. Och det inte alla utbildningar som aktivt försöker få fram den info heller... så det är rätt svårt att veta vad man kan jobba som efter vissa utbildningar (förutom det som är helt uppenbart eller det som man kan gissa sig till).
    Det tillkommer också nya yrken - som inte fanns förut: ex. på relativt Nya yrken är >>crm-konsult och informationsstrateg>>.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    ANNA