Sarah
    Hej!

    Jag går andra året i gymnasiet och är väldigt orolig när de kommer till meritpoäng. Jag har väldigt lågt meritpoäng (om jag jämför med andra kompisar) då de ligger på ungefär 14,77 men jag har godkänt i alla de ämnen som behövs om man ska söka till en utbildning. Jag vet inte vad jag vill läsa efter gymnasiet men det blir nog något inom sjukvården,socionom,lärare eller något annat, jag är ännu inte säker. Men det jag undrar nu är att alla mina vänner pratar om hur viktigt meritpoäng är men jag fattar inte vad som är så viktigt med det. Är verkligen meritpoäng allting eller fokuserar universiteten mer på vad du har läst för ämnen mest?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Till universitetsutbildning måste man bli Behörig ( här kommer det in - vad man läste för ämnen ) och sedan deltar de behöriga sökande i Konkurrensen. Sökande rangordnas, utifrån sitt Meritvärde (som är summan av Jämförelsetal och Meritpoängen). Har man för låga betyg - kommer man tyvärr inte in och kan söka nästa gång, och nästa gång men kanske aldrig kommer in.

    Ännu en chans får man genom högskoleprovet för att man prövas i ännu en urvalsgrupp, HP.

    Studie- och yrkesvägledare