Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Akademiska studier eller en akademisk examen innebär vanligtvis att en individ har genomgått formell utbildning vid en institution för högre utbildning, såsom universitet eller högskola. Allt som oftast menar man med "akademisk utbildning" en utbildning på högskola-universitet som är 3 år lång eller ännu längre och avslutades med en examen.
    Denna typ av utbildning är vanligtvis inriktad på teoretiska ämnen och forskning och leder ofta till att studenten tilldelas en examen eller en kvalifikation.

    Akademiska studier kan inkludera olika nivåer av utbildning, såsom kandidatexamen, masterexamen och doktorsexamen. Kandidatexamen är den första nivån av högre utbildning och vanligtvis avslutas efter tre års studier på heltid. Efter en kandidatexamen kan man välja att fortsätta sina studier genom att söka till en utbildning på avancerad nivå, kurser på avancerad nivå eller ett program: magister- eller masterprogram. En doktorsexamen är den högsta akademiska examen och innebär forskarutbildning som man kan komma in på efter avslutade studier på avancerad nivå.

    När det gäller yrkeshögskoleutbildningar (YH) så är de oftast mer praktiskt inriktade och förbereder studenterna för specifika yrken eller branscher.
     YH-utbildningar är inte lika teoretiska som universitetsutbildningar; de kan leda till en yrkeshögskoleexamen.

    Ovan har jag förklarat vad som brukar gälla för svenska förhållanden. Det är viktigt att notera att olika länder och utbildningssystem kan ha olika definitioner och kriterier för vad som betraktas som en akademisk utbildning.
    Hänvisning/lästips: framtid.se/yrke/akademiker
    och akademikernasakassa.se/bli-medlem/villkor-for-medlemskap där man bland annat läser följande information: för att kunna bli medlem i AEA måste man vara högskoleutbildad och uppnå minst 180 högskolepoäng (eller vara studerande med mål att "ta" minst 180 högskolepoäng) eller ha utländsk utbildning som motsvarar kandidatexamen.
    Varför skulle man kunna säga att även yrkeshögskoleexamen är en "akademisk utbildning"? Min bästa gissning som svar på den fråga är följande: enligt SeQF, Sveriges referensram för kvalifikationer, ligger både kandidatexamen och kvalificerad yrkeshögskoleexamen i samma "box", som heter SeQF 6, se myh.se/validering-och-seqf/seqf-sveriges-referensram-for-kvalifikationer --- det blir alltså inte formellt felaktigt att säga att man har en "akademisk utbildning" om man har tagit kvalificerad yrkeshögskoleexamen men i allra de flesta fallen menas med "akademisk utbildning" att man har tagit universitetsexamen efter minst 3-års studier på heltid (kandidatexamen eller motsvarande examen, t.ex yrkesexamen som SYV).

    Studie- och yrkesvägledare