Alethia
    Hej syv!
    Jag undrar över hur högskoleprovet går till samt vad akademiska meriter är för något.
    Är tacksam för snabbast svar som möjligt!
    Mvh
    Jade

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jade,
    Akademiska meriter är det godkända studier på högskolenivå (på högskola eller Universitet). Man mäter högskolestudier i "hp" = högskolepoäng. På 20 veckor (en termin) läser man på heltid 30 hp.
    Kandidatexamen består av 3 års studier på heltid = 180 hp.
    Till "akademiska meriter" kan man också räkna publicerade artiklar i forskartidningar eller att man har disputerat (klarat av att skriva och försvara sin doktorsavhandling), till exempel.

    ***
    Högskoleprovet består av flera delar och man skriver alla dem under en och samma dag. För mer info var god se info på svenska högskolornas/universiteternas hemsida studera.nu/fakta-om-hogskoleprovet.