Ella
    Hej!

    Jag har nyligen flyttat till Stockholm och för nuvarande inte går på någon skola.

    Jag skulle jättegärna vilja komma i kontakt med en studievägledare som kan hjälpa mig välja gymnasie och hjälpa mig hur jag ska gå tillväga med stöden jag behöver osv?

    DET ÄR AKUT! Vet ni om jag kan få tag på nån syv utanför någon skola, eller finns de bara på skolor?

    Jag går andra året på gymnasiet. Jag gick innan i Ekonomi juridik. Extra stöd i matte, alltså matte med specialpedagog varje vecka, typ alla mattelektioner jag hade. Har dyskalkyli (mattesvårigheter), samt koncentrationsproblem (add/adhd), så behöver verkligen veta hur jag ska gå tillväga!

    • : Jag har hört av mig till Tullinge gymnasiet, men de har inte inriktning juridik. Och jag kan inte läsa företagsekonomi då jag inte har godkänt i ämnet. Samt, kanske jag inte får plats där. Jag har tänkt jobba på magasin som moderedaktör eller liknande efter gymnasiet, men jag vill inte byta linje då jag inte vill gå om! Samt vill jag inte gå på en stor skola då jag inte trivs i stora skolor. Vill gå på en skola där det är blandade kulturer, inte mest utlänningar eller mest svenskar, utan typ 50/50 av båda. Samt nära Alby t bana skulle va bra :)
    • Julia : Jag jobbar nu på att få svar på din fråga. Var i StockhoIm (område/distrikt) du bor? Detta för att det inte ska bli för långt för dig att pendla till skolan. Är du folkbokförd i Stockholm redan?
    • Julia : Om du är skriven/folkbokförd i Stockholms stad, kan du kontakta Skolslussen: http://www.stockholm.se/ForskolaSkola/Gymnasium/Skolslussen/
    • : Jag har skyddade uppgifter tror inte jag är folkbokförd i Stockholm...
    • Julia : OK... ska se vad som gäller då.
    • : Tack så mycket, jag är jättetacksam för ditt snabba svar!
    • Julia : Då Skolslussen inte har tel.tid efter kI.14.00 - går det inte få svar från dem först imorgon, verkar det som. Jag hoppas de har ett färdigt svar för vad som gäller för ungdomar/personer med skyddade personuppgifter.
    • : Okej, tack så mycket :) Ska du ringa de eller ska jag göra det?
    • : Har du någon tips på hur jag kan göra om jag väljer att gå i ekonomi? Asså, vet du något ställe där jag kan som individuellt val välja typ media eller liknande så jag ändå får någon sorts utbildning för det jag egentligen vill hålla på med efter skolan? Eller någon skola som kanske har fotografi som individuellt val då det var det jag läste? Kan jag välja bort några ämnen då? Som tex företagsekonomi och läsa något annat istället? Hur mycket gymnasiepoäng behöver man för att kunna Iäsa på eftergymnasial nivå?
    • Julia : Nu har jag pratat med kontaktcenter i StockhoIms stad som säger att "personen måste vara folkbokförd någonstans" och det är den kommunen som är ansvarig, dvs din foIkbokföringskommun. De säger också att man kan prova söka hjäIp hos Gymnasieantagningen. Jag ska nu också utöka mitt svar till dig.
    • : Reportage - journalistisk text, radio och webb , detta vill jag läsa efter gymnasiet. Då jag vill jättegärna jobba på en mode/kändis magasin!
    • : Tack. Pågrund av vissa omständigheter så är min adress, Skatteverkets adress i en annan stad, inte i Stockholm. Men tanken är att jag ska lite längre in i framtiden, vara bokförd i Stockholm. Men pga vissa omständigheter går det inte nu, jag har skyddad indentitet.
    • Julia : Om du fyller 18 år snart, kan du söka till en folkhögskola. Kanske kan folkhögskola göra undantag och ta in dig tidigare, dvs innan du fyller 18 år.
    • Julia : Om du själv hittar en gymnasieskola som du vill gå på - alla skolor hittar du på www.gymnasieguiden.se - kan du själv (eller så kan vi försöka hjälpa dig med) att ställa fråga om plats finns. Men med tanke på skyddade personuppgifter kanske det inte är så lämpligt att skylta med namn på skolorna som du vill läsa på, tänker jag. Då är nog bättre att du själv frågar på en gymnasieskola om de har plats och även vilket stöd de kan ge dig.
    • : Melody Daniella är inte mitt riktiga namn :) Så jag behöver inte läsa klart gymnasiet för att gå en folkhögskola? Jag fyller 18 9 januari. Det skulle vara skönt om jag kunde börja folkhögskola direkt, om jag inte behöver gå klart gymnasiet. Men är det en bra ide tro? Eller är det bättre om jag går klart gymnasiet så att det inte blir krångel om jag inte vill jobba som moderedaktör längre in i framtiden och ändrar mig?
    • Julia : Det spelar ingen roll om man läser in sin gymnasiekompetens på gymnasiet eller på en folkhögskola. FolkhögskoIor har allmänna linjer och man får "lika mycket" gymnasiekompetens där.
    • Julia : Skillnaden är att på en folkhögskola får man Omdöme upp till max "4" högsta omdöme - och inte betyg. Med "betyg" dvs Omdöme från folkhögskola kan man söka eftergymnasiala utbildningar bl a på högskola/universitet.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Du som är 16–19 år och saknar gymnasieplats och önskar studier kan kontakta Skolslussen>>. Skolslussen ger dig studie- och yrkesvägledning och kan hjälpa dig vidare till studier vid läsårsstarten eller senare. Du måste vara folkbokförd i Stockholms stad.

    Vänligen

    Julia SYV

    Alla gymnasieskolor som finns i Sthm län - ca 200 st. kan du titta på här>>

    Här>> ser du kontaktuppgifter till Gymnasieantagningen i Stockholms län, dit kontakcenter i Stockholm hänvisar. Du kan i aIIa fall prova ringa/maila till gymnasieantagningen och fråga vad de kan hjälpa dig med.

    Oss veterligen sysslar gymnasieantagningen i första hand med antagning till åk1 (dvs från grundskoIa in till gymnasiet). Men det kan hända att de även kan hjälpa dig på ngt. sätt.

    Då Fråga SYV är en öppen tjänst, där alla kan läsa alla frågor/svar, kanske det inte är så lämpligt att i detalj diskutera var du ska läsa... jag tänker på skyddade personuppgifter.

    Du kan också testa gå till den närmsta skoIa /grund- eller gymnasieskola/ och be att få träffa Kurator. Kuratorer har sekretess. Kurator vet också mycket om vart en person med skyddade personuppgifter kan vända sig med olika frågor.

    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen och Lycka till!

    Julia SYV

    Nu ska jag sammanfatta mina förslag till dig:

    1. sök till almänna linjen på den folkhögskola som du nämnde förut (sista ansökn.dag är 15 nov) - hur man söker står på deras hemsida.

    2. kontakta Skolslussen i StockhoIm och förklara din situation och fråga vad de kan göra för dig.

    3. kontakta gymnasieantagningen i stockholms län och fråga vad de kan hjälpa dig med.

    4. kontakta aIIa de gymnasieskolor som du själv tycker att du vill gå på.

    Allmänt gäller - ingen kan ge dig någon som helst garanti på att du ska kunna få jobb som t.ex Moderedaktör>> då det är hårt konkurrens om sådana jobb och det är inte bara dina meriter men även tur och tillfälligheter som spelar stor roll.

    Det är bra att du har ett mål och jag tycker definitivt att du bör sträva efter att uppnå ditt mål. Men, som sagt, det kan inte garanteras, oavsett vilken utbildning du går.

    • : Tack för ditt utökade svar :) Du kan gärna hjälpa mig med mina frågor jag hade till dig, då de inte är personliga på det sättet att det har med mina uppgifter att göra. Vill bara veta hur jag kan jobba på ett magasin utan att behöva gå om i gymansiet för att välja en passande linje. Vill veta om jag kan ta bort kurser och lägga till osv. Och om ni har någon tips. Min handläggare är okej med att jag skriver öppet här.
    • Julia : Jag har nu pratat med personal på den folkhögskoIa som du nämnde förr. De har ansökningsperiod fram till 15 november och du får gärna göra Ansökan till en Allmän linje. Hur man gör ansökan står på deras hemsida. :)
    • Julia : Ang. ta bort och lägga kurser på Gymnasiet, så beror det på om rektor fattar beslut om Individuellt anpassat program eller inte. Anledning att fatta beslut om Individuellt anpassat program är oftast att eleven byter program: läste på ett program och hoppar över till ett annat program.
    • Julia : Eftersom jag inte kan veta om rektor kommer att fatta beslut om individ.anpassat program eller ej, kan inte jag svara på frågan om vilka kurser du kan ta bort eller lägga till. Om inget beslut om Individ.anpassat program fattas, då måste Programstruktur följas - och där är det ganska strikt vilka kurser som måste läsas (annars uppfyller du inte kraven för examen).
    • Julia : Jag ska nu sammanfatta mina förslag i en utökning av mitt svar till dig.
    • : Tack igen för din utökade svar. Jag vet självklart om att det är svårt att få jobb som moderedaktör då det är en tuff konkurrens gällande det jobbet. Men min fråga är om, jag inte får jobb inom det, är det svårt att få andra jobb om jag inte läst klart gymnasiet? För nu tänker jag att jag kommer förmodligen gå på jakobbergs om jag inte behöver läsa klart gymnasiet? Men om jag går på jakob, kommer jag få CSN och extra tillägg som jag fått i gymnasiet också? Och om jag ansöker till jakobbergs och kommer in, då ska jag väl inte läsa på nån gymnasie samtidigt?
    • Julia : På folkhögskoIor kan man läsa Allmän linje som ger Gymnasiekompetens. Det är ersättning för gymnasieutbildning - då får man gymnasiekompetens men på en folkhögskoIa. Till den påbyggnadsutbildning som du vill gå krävs det att man har "grundläggnade behörighet", dvs antingen Examen från ett högskoIeförberedande gymnasieprogram eller Omdöme från en folkhögskoIa som säger att man har Grundläggande behörighet.
    • Julia : Ang. bidrag i ditt faII som är mycket speciell - vågar jag inte uttala mig om. Kanske är det bäst om du själv frågar på en folkhögskola - deras samordnare för Allmänna linjen. :)
    • : Vad menar du med att jag måste ha tagit examen från en högskoleförbredande gymnasie? Menar du att jag måste ha gått klart 3an? För då kan jag väl inte börja på den högskolan nu isåfall?
    • Anna : Jag gissar på att du inte helt förstår att det finns OLIKA utbidningar på folkhögskoIor. Jag ska ni skriva ett nytt svar på din fråga.
    • : Klart det finns olika utbildningar! Men den jag just vill läsa är ju reportage med journalistisk, radio och webb. Det är den jag blivit tipsad om, ifall jag vill jobba på en magasin i framtiden. Men Julia påpekade att jag måste ha tagit examen på gymnasiet för att gå på Jakobergs, men jag har ju inte gått klart 3an, så jag har väl ingen examen?
    • Anna : Jag har nu skrivit ett nytt svar till Dig! Du får själv bestämma var du vill fortsätta din gymnasial utbildning.
    • Anna : Julia har föreslagit att du söker ALLMÄN LINJE = GYMNASIAL UTBILDNING. och att du senare, när du får Omdöme från den Allmänna linjen på en folkhögskola, söker Reportageutb. på samma folkhögskoIa. Men du kan själv bestämma vad som passar dig bäst.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!

    På foIkhögskoIor finns det många OLIKA UTBIDNINGAR på oIika nivåer och med olika krav på behörighet.

    Börja med att gå in på den här sidan>>

    Kika gärna också på högskolornas gemensam hemsida - www.folkhogskola.nu

    Du kan också ringa eller maila till folkhögskoIornas gemensam infotjänst - kontaktuppgifter finns här>>

    På foIkhögskoIorna finns det diverse Olika utbildningar på olika nivårer - på grundskolenivå, på gymnasial nivå och på eftergymnasial nivå.

    Vi menar att du kan fullfölja in GYMNASIEUTBILDNING på en folkhögskoIa i stället för gymnasieskoIa. Detta är möjligt för att du snart fylle 18 år. FolkhögskoIorna tar in från 18-årsåldern.

    Sedan, när du har fulIföljt din gymnasial utbildning på en ALLMÄN LINJE på en folkhögskoIa (eller om du får examensbevis från gymnasieskola) - är du behörig söka Reportageutb. på en folkhögskola.

    Vi tänkte att eftersom du fyller 18 år snart och du vill senare ändå läsa på en folkhögskola, så kanske det är smiidigare att du fullföljer din gymnasieutbildning på samma folkhögskola i stället för att du ska Iäsa på gymnasiet, men det är upp till dig var du vill söka möjlighet att fullfölja din gymnasial utbildning.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Ang. Studiebidrag - så finns det info på www.csn.se och eftersom det är CSN bestämmer så är det fördelaktigt att vända sig till CSN, då det är deras besIut som gäller, oavsett vad någon annan säger.

    Läs gärna på folkhögskolans egen hemsida - här>>> är info om deras allmänna kurser, det är det du bör söka, anser vi här på fråga SYV.

    Så vitt jag kan se - gör man ansökan till en Folkhögskoleutbildning - här>>

    • : Okej. Så hur länge ska jag läsa på den allmäna linjen innan jag kan gå på reportage utbildningen?
    • Anna : Det beror på dina förkunskaper. Det finns inte några strikt bestämmelser. Generellt sett så är utbildning på folkhögskola lika lång som på en gymnasieskoIa, 3 år.
    • Anna : Folkhögskolorna är lite mer flexibla. De tar hänsyn till dina Faktiska kunskaper. Du kan behöva göra tester för att hamna på rätt nivå i den undervisningsgrupp är dina kunskaper passar som bäst.
    • Anna : jag råder dig både söka till folkhögskoIa och till flera olika gymnasieskolor. Det är konkurrens om utbildningsplatser överallt. Det finns inte någon garanti på att få utbildningsplats och om du söker på flera olika ställen, har du flera chanser.
    • : Jag ska ta kontakt med Jakobsberg imorgon och se vad de kan tipsa mig :)
    • Anna : Bra! gör det! När vi pratade med dem idag - fick vi svar att samordnare för deras allmänna linjen är sjuk och kommer tillbaka den 16 november. Det är 15 nov. som är sista dag att göra ansökan till deras utbildningar till vårterminen, därför svarar dem att inte vänta på att samordnaren kommer tillbaka, utan göra ansökan via hemsidan. Annars när samordnaren kommer den 16 nov., och du kan prata med henne, så är det för sent att söka till vårterminen. Det är endast några få platser de har på en Allmän linje. Det lär bli konkurrens om de platserna. Det gäller att skriva en bra ansökan och det är mycket viktigt att komma i tid, dvs innan 15 nov.
    • Anna : Det jag personligen tycker är lite "mindre bra" är att den folkhögskola saknar en kurator. Det är bra att kunna prata med kurator. och de har ingen. På gymnasieskolor finns det i alla fall Kurator. Dock kan det vara lång kö till att kunna träffa kurator, som har begränsat med tid och många som vill träffa kurator.
    • : Jag kommer att förmodligen skriva min ansökan imorgon och skicka iväg det. Men om det är inför vårterminen, ska jag inte gå på någon skola då i två-tre månader?
    • : Hur gamla är de som går på allmän linje? Och vad är det man läser på allmän linje? Förlåt, känns som att jag är lite trögfattad när det gäller allt det där hehe..
    • : Och vart på deras hemsida kan jag skicka min ansökan? Jag läste lite om ansökning för reportageutb. Och det stod att man ansöker genom att skriva ett brev eller liknande?
    • Anna : Du kommer inte bIi antagen till Reportageutb., därför att du saknar gymnasiekompetens, men du får givetvis söka. Du går gärna ta kontakt med personal på skolan. Du kan också söka hjälp på Folkhögskolorna informationstjänst. Vad man läser på en allmän linje? Ungefär samma ämnen som man läser på gymnasiet.
    • : Är det allmän linje år 1, 2 eller 3 jag ska läsa? Efter det kan jag väl läsa reportageutb?
    • Anna : Som jag kan se gör man ansökan här: https://sms.schoolsoft.se/fhsk/jsp/LoginApplicant.jsp?application_education_id=249#/
    • Anna : Om du är klar med år 1 på gymnasiet, då är det år 2 du söker, men de får göra bedömning, utifrån dina tidigare betyg + ev tester som du får göra.
    • : Jag har nu ansökt! Jag hoppas verkligen de väljer mig. När jag skrev mitt person nr, blev jag automatiskt insatt på år 2 allmän linje. Så jag antar att jag får isåfall läsa det. Ska även kontakta de imorgon så får se hur det blir. Tack igen för era svar. Ni är bäst! :D Men du sa innan att jag kunde söka till reportageutb. också, men att det inte var säkert att jag skulle kunna komma in, ska jag göra det ändå eller?
    • Peter : Du är inte behörig till "reportageutbildningen" då det krävs Grundläggande behörighet = examensbevis från gymnasiet eller omdöme från folkhögskola som säger att du har "grundläggande behörighet till högskolestudier". jag har svårt att tro att de tar in obehöriga. men sök - du förlorar inget på att söka. du kan inte få mer än "nej". :)
    • Peter : Det är inte farligt och kostar inget att söka. Jag tänker också att du kanske kan få läsa någon kurs ur den utbildningen "på förhand", samtidigt som du läser den allmänna linjen... kanske. Det kan inte vi lova dig. Men du kan i alla fall fråga om det.
    • Peter : Råder dig att inte släppa det med gymnasieskolorna heller. Fram tills du får besked ANTAGEN från folkhögskolan, kan inte du vara säker på att få plats och tiden går... sök därför plats på gymnasiet också. Får du plats både här och där, kan du sedan välja var du vill gå.
    Läs alla kommentarer