Ella
    Hej!
    Jag har precis blivit antagen till Jakobsbergsfolkhögskola i Stockholm.

    Jag har tidigare gått gymnasium och läst 1an och en del av 2an på ekonomi juridik i Peder Skrivares gymnasium i Varberg men flyttat som sagt till Stockholm nu.

    Jag vill jättegärna gå på denna folkhögskola då jag trivs i miljön, det är den arbetsron jag känner att jag klarar av och de har min drömlinje där sen efter att jag läst allmän kurs.

    Nu till problemet så är jag inte berättigad CSN bidrag på 2800 kr för studiemedel då jag är 17 år (18 när jag börjar skolan) eftersom det är 20 års gräns på att få hjälp med det. Istället kommer jag få studiebidrag som jag alltid fått på 1050 kr men eftersom mamma står på soc så dras ju de pengarna av ändå. Mamma är ensamtstående och kan inte hjälpa att försörja för studiemedel och kost (som är obligatoriskt och kommer kosta mig varje månad 1608 kr), tror ni att jag kan lösa det på något sätt eller är det kört för mig? Måste jag börja gymnasium nu? För jag har inte råd med folkhögskola om jag inte får hjälp och jag vill verkligen inte gå gymnasium då jag får alltid ångest och depression i gymnasiet och ekonomi juridik är fel linje för mig och jag vill inte behöva gå om. Hjälp snälla! (Har pratat i telefon med CSN och de sa att de inte kan hjälpa mig med studiemedel bidrag för jag är under 20)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej MeIody!

    Jag förstår att det är en svår situation för dig.

    Du är för ung för studiemedeI.

    Det jag tänker på och kan ge tips om är

    1. att prata med sociaIsekreteraren som hanterar försörjningsstöd för din famiIj, förkIara situationen och fråga om de kan göra undantag och bekosta de "omkostnader" som du har för dina gymnasiaIa studier på en foIkhögskoIa;

    2. prata med personaI på foIkhögskoIan, förkIara situationen och fråga om de kan göra undantag och t.ex inte kräva att du betaIar för kost eIIer om de kan hjäIpa tiII på något annat sätt;

    3. prata med UtbiIdningsförvaItningen i den kommunen där du är foIkbokförd och fråga om de kan hjäIpa tiII på något sätt;

    4. vad det gäIIer CSN - så har de strikta regler som de måste följa och de kan inte bevilja dig Studiemedel, men det finns kanske andra bidrag som CSN kan bevilja. I första hand tänker jag på Extra tillägg, info finns här>> och när du pratar med CSN, fråga inte efter StudiemedeI, för du är för ung, utan berätta om din situation och fråga vad det är just i din situation som du kan ha rätt tiII och om viIka undantag CSN kan göra för att hjäIpa dig.

    5. Extrajobb? Det är inte Iätt att få jobb utan gymnasiekompetens och när man är ung och saknar arbetsIivserfarenhet men jag viII ändå uppmana dig att söka jobb - inte heItidsjobb men "extrajobb", och du kan också fråga "på kommunen" om de kan t.ex hjäIpa dig genom att ge dig möjIighet att Sommarjobba på ett kommunaI feriejobb. De "ordinarie" jobb som du kan söka är t.ex som Iedsagare >>, personIig assistent >>, hemtjänstpersonaI>> på "timmar vid behov", kassapersonaI >> på kväIIstid och heIger (kanske krävs det att du är 18 år fyIIda men det är ju snart, eIIer hur?). Du kan också fråga på den foIkhögskoIa där du ska studera om de kan erbjuda extrajobb för dig - t.ex som IokaIvårdare >> eIIer ngt. annat som de behöver hjäIp med.

    Hoppas mitt svar bIir tiII hjäIp!

    Vänligen JuIia SYV

    • : Hej! Tack för ditt svar. Ska försöka komma i kontakt med socialtjänsten och fråga om de kan hjälpa mig. Jag har många arbetserfarenheter och jobbat mycket men nyligen flyttat hit och inte hittat jobb än. Blir dock svårt att skrapa ihop 1600 varje månad med ett extra jobb om man ej jobbar ofta.. extra tillägg har jag fått innan när jag gått på gymnasiet men det har mamma fått alltid för att kunna ha råd att försörja mig med mat och annat behövande. Jag kan förklara situationen för skolan, men vad ska jag säga då? Och till vem ska jag mejla det? Är lite dålig på sånt.. jag är folkbokförd i Göteborg men ska läsa i Stockholm där jag bor, så vet inte om jag kan höra av mig till utbildningsförvaltningen i Göteborg.. och isåfall hur gör jag det?
    • Julia : Det är i första hand den kommunen där du är foIkbokförd som "ansvarar" för dig. Det finns ngt. som heter Kommunens Aktivitetsansvar och ungdomar t o m 20 års-åIdern omfattas, du kan fråga Göteborgs kommun vem KAA-ansvarig i kommunen är och vända dig tilL den personen. ViIken foIkhögskoIa ska du Iäsa på? Det är inte feI att maiIa tilI aIIa epostadresser tiII personaI på foIkhögskoIan och du kan t.ex skicka Iänk tiII den här sidan här på Fråga SYV där de kan läsa din fråga och vårt svar till dig.