Aydo
    Jag vet att slutbetyg från gymnasiet är en offentlig handling som man har rätt att få. Men är en elevs AKTUELLA studieplan också en offentlig handling? D.v.s. har jag rätt att få ut en elevs studieplan (med betyg) om eleven fortfarande går i 2an på gymnasiet? Vilken lag är det som gäller?

    Mvh Tabin
    • Anna : Gäller det din egen studieplan eller någon annan elevs studieplan?

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Aydo,

    jag har en liten fundering på att Studieplan revideras/förändras. Och så som studieplanen ser ut just nu, kanske den inte ser ut om fem minuter, då den kan bli förändrad. SYV och eleven kommer överens om att eleven inte ska läsa de kurser som är planerade till nästa år utan hen ska läsa andra kurser i stället och SYV ändrar i så fall innehåll i elevens Individuellt studieplanen.
    I så fall vill du ha Kontinuerlig tillgång, så kallad "tittarbehörighet" till en viss elevs studieplan, om jag förstår dig rätt... stämmer det?

    Det känns som en fråga till en jurist, inte till en Studie- och yrkesvägledare i första hand. Men, å andra sidan, så måste SYV ta ställning till - om du t.ex frågar din SYV på skolan att få ta del av andra elevernas Individuella studieplaner... Hen måste i så fall svara Ja, var så god, här är den! eller Nej, det får du inte ta del av. Och om du insisterar måste SYV förklara varför du inte får. En mycket intressant fråga!

    Du får gärna förklara mer kring din fråga.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för svaret Anna! Det är precis så som du säger, att en studieplan kan ändras.. men jag syftar på den aktuella studieplanen. Låt säga att en elev har en viss studieplan (oförändrad under kanske 5 månader), det är en sån studieplan jag vill få ut. Och det är en annan elevs, inte min. :)
    • : Om man inte kan få ut en studieplan så skulle jag bli nöjd av att åtminstone få ut de redan satta betygen. Och som sagt går eleven fortfarande i årskurs 2.
    • Anna : Ärligt talat, så vet vi inte... måste undersöka frågan. Har du frågat SYV och Rektor på din skola eller snarare på den skolan där eleven går (om ni nu går på olika skolor)? Du kanske får veta det du vill veta utan några problem... testa. Fråga SYV och/eller rektor på den skola där eleven går. Vi har aldrig förut fått en sådan fråga! Mycket intressant fråga, men inte vanligt förekommande... :) Du kan också ringa till Skolverkets upplyssningstjänst och fråga. Inte säkert Skolverket kan svara på den frågan, men de kanske i alla fall kan hänvisa till någon som kan. tel.nr till upplyssningstjänsten är 08-527 332 00 och tel.tid på vardagar kl.9.30-11.30 och kl.13-15 /ibland ändrar de tel.tider men för det mesta är det de här tiderna/. Det Upplyssningstjänten kan fråga dig är t.ex om det är en Kommunal eller en fristående skola som eleven går på och om ni går på samma skola och i samma klass... du uppger inte den info och därför blir det svårt för oss att undersöka vad som gäller i detta fallet. :)
    • : Sorry, glömde svara på det:) Eleven och jag går i olika klasser men i samma skola. Det är en kommunal skola. :) Tack för telefonnumren.
    • Milla : På en kommunal skola borde allmänna handlingar lämnas ut med ett undantag: om personal bedömer att en allmän handling innehåller " känslig information", då kan rektor bestämma att inte lämna ut. Det finns inte någon exakt definition på vad Känslig info är för ngt., rektors bedömning gäller. Så i praktiken bestämmer rektor om du kan få se studieplan eller inte. Så i praktiken är det ingen skillnad mot en friskola (där de kan vara vägra lämna ut utan förklaring därför att privata skolor ej är skyldiga att lämna ut handlingar över huvudet taget). En kommunal skola måste dock i så fall svara att den ej lämnas ut pga den innehåller känslig information ...
    Läs alla kommentarer
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej! Jag vill bekräfta att info i Millas kommentar stämmer. Det är, formellt sett, skillnad på "offentliga skolor", kommunala och landstingsdrivna, och fristående/privata. Fristående får välja om de vill lämna ut handlingar; det är för dem helt frivilligt.

    Offentliga skolor bör, som regel, lämna ut allmän handling, men det är för det första upp till rektor att bestämma om elevers studieplaner är allmänna handlingar eller inte, i alla fall så vitt jag vet; och även om hen har bestämt att de är det, kan ändå "veto" läggas på pga " känslig information" som en handling eventuellt innehåller.

    En intressant fråga du har ställt! Mitt råd är att du hör med en kommunjurist (stadsjurist )!