Jeannina
    Vad jag menar jag hålla på läser yrkesutbildning som barnskötare med paket som FX yrkesutbildning plus svenska 1 och hade sökt att förtsätta läsa svenska 1 och snart om två veckor vi ska ha nationella provet men det gör mig ledsen när jag fick från antagningsenhet att jag får läsa svenska 1 om jag är redan klart med hela paket som Kombination med svenska 1 plus yrkes utbildning som det blir klart den 27, mars 2020 varför man får inte läsa samma gång om man är klart till exempel med svenska 1? Jag tycker att jag borde ha möjlighet att läsa samma gång med yrkesutbildning plus svenska 2 om jag lyckas att klara svenska1 eller hur.

    Möjlighet att nå framtiden⭐️⭐️⭐️
    • : Jag menar * Svenska 2
    • Milla : Är det på komvux du läser? I så fall i vilken kommun?
    • : Uppsala
    • SYV-besökare :

      I Uppsala är det "navet" som tar hand om vuxenutbildningen/komvux; deras tel.nr är 018-7272299 och deras hemsida är vuxenutbildningen.uppsala.se

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    för att kunna ge svar måste vi förstå vad för sort utbildning du läser; är det ett kurspaket på komvux och i vilken kommun?
    Eller är det en uppdragsutbildning som något företag köpte på en privat skola?
    Är det Arbetsmarknadsutbildning som Arbetsförmedlingen köpte åt dig?

    Det finns många olika skolformer  - kanske läser du på en folkhögkola? Men även om man Läser på en folkhögskola, kan det vara en Komvux-utbildning, då komvux kan köpa platser på en folkhgöskola; alltså en folkhögskola kan utföra utbildningar åt Komvux.

    Om vi förstår vad det för typ för utbildning - finns det i så fall en chans att vi kan förstå vad du nekas att läsa och varför.

    Det är då inte alls säkert att vi kan "avhjälpa" det - alltså vi kan inte beordna att utbildningsanordnare tar in dig, om den vägrar.
    Men vi kan kanske förklara för dig varför det är på det viset som det är och kanske komma med förslag på vilka alternativ du har, men först måste vi förstå vad det är för utbildning du läser.

    Du skriver "FX"...  är det förkortning för "flex"/flexibla studier eller för någonting annat? Förkortning FX kan stå för väldigt många olika "saker".

    Bäst är det om du skickar direkt/snabb länk till en hemsida där den utbildning presenteras, som du ställer en fråga om.
    Vänligen
    ANNA

    • : Jag läser kombo Paket som på flex det kla det som Kombo flex Pedagogisk barn och fritids ( Barskörate) då den började det var den 26 mars 2018 till och med den 27 mars 2020 det ingår med svenska grund 1,2,3,4 och nu hålla vi på att kunna klara svenska 1 och vecka 17 det är klart med nationella provet. Dem grunden jag är redan klart det var i före året nu det endas svenska 1 samma gång med yrekesutbildning som Pedagogisk Barn och Fritids som kursen giltigt til den 27, mars 2020.
    • : Och jag skicka inte äns fördigt att skriva förklaringen.
    • : Jag vill försöka om jag lyckas till exempel med att godkänd på svenska 1 då vill jag gärna försätta med yrskrs utbildning och läsa svenska 2 men tyvärr jag blev inte antagen på grund av jag hade ansökt kurspaket.
    • : Dem meddela mig på antagning att det borde jag klara först kurspaket och efter det då självklart får jag söka med svenka 2 men fakta är jag har rätt att studera till och med 56 år då om jag väntar till nästa år då slösa jag hela året att vänta att kunna klara barn skötare utbildning. Min plan är vill jag klara Pedagogisk barn och fritids för det är ingår på kurspaket jag hade sökt som visste jag inte vilka som är bäst att göra. Men Förskoöe lärare är mycket bra men det är inte klokt att försätta studera med lån till CSN vad jag vill tavupp här är mina önskamål om det är möjligt eller det går bra att klara Pedagogisk barn och Fritids men vill jag också försätta läsa med svenska 2 och 3 så att jag kan fördjupa mina kunskaper i högre nivåer. Därför att jag sökt på svenska 2 efter jag klara svenska 1. Varför måste jag vänta till att jag klara yrkesutbildning som är Pedagogisk Barn och Fritids samma gång med svenska 2 och efter svenska 3 då kommer jag har möjligthet att hunnit att klara alla utbildning som jag vill nå i framtiden. Jag planera att läsa svenska 2, svenska 3 yrkesutbildning som Pedagogisk Barn och Fritids och sluta låna pengar från CSN efter jag börja jobba som Barnskötare och samma gång jobba på min gammal jobb varannan helg och studera utan att låna pengar nästa år april 2020 stället börjar betal CSN och jobba och studera samma gång med distans kurs efter min kurspaketutbildning. Jag hoppas jag hade förklarat bättre nu mitt mål. Fakta är jag har inte ung då jag har kort tid att ha möjlighet att kämpa att nå bra framtiden om det är möjligtvi min situation.
    • Peter :

      Tråkigt att du inte blev antagen till den utbildning du sökte och vill komma in på. Och tyvärr blir det så ganska ofta att alla som söker kan inte bli antagna, eftersom platserna inte räcker till  för alla som vill komma in.
      Vi på Fråga SYV kan tyvärr inte utöka antal platser eller ändra på reglerna.

      Om du inte vill ha någon förklaring, utan om du vill att vi ändrar antagningsbeslut, så måste vi göra dig besviken genom att svara att vi har ingen möjlighet att ändra antagningsbeslut.

      Du kan kanske ÖVERKLAGA antagningsbeslutet, om du tycker det är felaktigt.
      Prata med kurator på din skola. Du har också rätt att be om samtal med rektorn. Fråga på din skola om hur du kan komma i kontakt med en Studerandeombudsman.

      Om du vill lära dig mer svenska, så finns det stora möjligheter även utanför skolan. Det finns exempel när personer inte gick i skolan alls men lärde sig svenska på egen hand jättebra genom att prata med svenskar, läsa böcker, se på svensk TV och delta i olika aktiviteter där man använder sig av svenska språket.

      Du har inte svarat på vår fråga i vilken kommun du läser. Du har inte heller skickat en snabb-direkt länk till info om din utbildning, därför har vi ingen möjlighet att skaffa oss uppfattning om Exakt vad för typ av utbildning det är och det går därför egentligen inte svara på din fråga.

    • Anna : Jag håller med Peter. Yrket https://www.framtid.se/yrke/barnskotare är inte reglerat. Arbetsgivaren bestämmer. Arbetsgivaren kan anställa som barnskötare vem som helst, med vilken tidigare utbildning som helst. Det som är reglerat är endast den "säkerhets-delen" att personen som anställs på skola eller försola måste visa upp Utdrag från Polisregistret om ev. tidigare straff/domar. Men vilken utbildning man har för att kunna jobba som Barnskötare, är upp till en arbetsgivare.
    • : Anna, Komvux i Uppsala och det är Pedagogisk Barn och Fritids som Barnkötare kurspaket på flexiba.
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej igen!
    angående åldern och studiena....
    Studera får man i Sverige även om man har fyllt 100 år, om man orkar och kommer in på utbildningen... men CSN har regler kring Studiemedel.

    CSN måste se till att lån hinner betalas tillbaka av de studerande.
    Bidragsdelen av studiemedel kan betalas till de studerande t o m sista december det kalenderåret man fyller 56 år. För heltidsstudier får man ca 3.000 kr/månad och det räcker inte om man ska betala hyra och köpa mat. Man måste i så fall ha någon annan sort försörjningsmöjlighet samtidigt, men frågan är Vilken?
    Antingen har man en familjemedlem som försörjer den studerande
    eller
    så har man sparade pengar, sedan innan.
    Socialbidrag eller A-kassa brukar inte betala pendag om man läser på högre nivå än Grundskola. Och förskollärarutbildningen ligger på Högskole/universitetsnivå.

    Jag ser att du idag är 52 år.
    En tuff situation. Å ena sidan har du många år till pension.
    Å andra sidan - tar det längre tid att studera (bland annat Språk) när man är "äldre" /över 40 år gammal, säger vi.../ och så begränsar reglerna möjligheter till försörjning för "äldre studerande". Jättetufft! Det förstår jag.
    Oavsett vad jag eller mina kollegor här på Fråga SYV tycker om reglerna, så har vi ingen möjlighet att förändra dem.
    Om jag till exempel tycker att det är orättvist och ologiskt, så vad hjälper det dig? Jag säger att jag håller med dig. Och jag önskar dig Lycka till!
    Så mycket mer kan vi tyvärr inte göra här på Fråga SYV.
    Vi kan förklara hur reglerna ser ut. Vi kan försöka ge tips och råd på vad som finns att göra.

    Det är möjligt att du kan få jobb som barnskötare redan nu. Och kan jobba som barnskötare fram till pension. Det är inte säkert att du behöver studera mer (i alla fall inte gå i skolan). Studera kan man på egen hand.
    Sök jobb som barnskötare. I de flesta kommuner finns det "vikarie-pooler" för personal på förskolan. Då ringer de "in" dig när behovet finns. Är man duktig och kommer varje gång som de ringer och vill erbjuda dig en dags-arbete, brukar man ganska snabbt få fler erbjudanden - om vikariat på flera månader till exempel.

    Att "hoppa in" på olika förskolor har sina fördelar: du kommer att träffa många olika personer och bekanta dig med hur olika det kan vara på olika förskolor.
    Det går då också tacka Nej till jobbet under någon dag eller någon vecka (om du t.ex behöver vila dig eller åka iväg på en resa). Alltså, finns det vissa fördelar i att "hoppa in" vid behov och inte jobba hela tiden på samma förskola.

    • : Hej Peter,
    • : Jag är inte äns färdig och det krävs två år utbildning och jag är klar den 27, mars 2020 och tänker läsa samma gång jag jobbar så att jag kan betala CSN och samma gång spara pension i framtiden.
    • Anna : Bra! Då har du en plan. Vi önskar dig Lycka till! bästa hälsningar Fråga syv