Anna

    Hej, jag är en elev som går åk 2 på sam-programmet med beteende inriktning. Jag fundrar på att hoppa av och undrar över vilka alt jag har? Jag har funderar på de i ca ett halv år eftersom jag inte trivs med mina vänner. Jag har massor av ångest över problemet och Kommer inte kunna hantera de i längden. Jag har vänner så det är inte det som är problemet utan jag känner mig utan för hela tiden. Jag märker hur de har pratar bakom min rygg om det och hur de inte vill vara med mig. Jag mår inte bra av situationen och klarar inte av att hantera skolan lika bra som förut. Så vad kan jag göra? Är distans ett alt? Eller börja jobba istället? Folkhögskola? Komvux? Jag känner att det är försent att börja på en ny skola nu tyvärr. Hur ser det ut om jag skulle vilja plugga på högskola/universitet i framtiden (med hjälp av högskola provet) Kan man ”tenta”av gymnasie kurser? Eller vad andre ni är mitt bästa alt? Jag är 18 om en månad. Mvh Elev med ångest

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Anna! Det är olyckligt att du inte trivs på gymnasiet . När du,om en månad, fyller 18, får du själv bestämma om du hoppar av gymnasiet eller stannar i skolan.

    Distansundervisning finns på >>korrespondensgymnasiet

    Om du får jobb, vilket är svårt att få, om man inte kan ngt yrke och inte har körkort... Annars är arbetslivserfarenhet alltid bra!

    Du kan söka till många olika folkhögskolor.

    Innan du kommer in på en annan utbildning eller får en stadig anställning, avråder vi från att hoppa av gymnasiet och råder att koncentrera på kunskaper i ämnena och på betyg; man kan tyvärr inte bli vän med alla hela tiden och om man inte lär sig klara sig ändå, kan det bli mycket svårt i framtiden, ex på arbetsplats där inte alla alltid är vänliga mot en. Det är tråkigt att det kan bli så här, men fråga SYV kan inte ändra på eleverna på din skola, tyvärr... Mitt råd är att Försöka lära sig bli mindre beroende av vad andra "hittar på" och tänka mer på din framtid, på vilka kunskaper du ska skaffa dig som ska hjälpa dig lyckas inom arbetslivet !