Helena
    Min dotter som går i nian lider sv psykisk ohälsa. Det är svårt att få henne till skolan och hennes inställning just nu är att hon inte orkar gå på gymnasiet, men det ”gör ingenting” för då kan man ta ett sabbatsår. Vad finns det egentligen för alternativ till hösten om hon inte börjar på gymnasiet?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Helena,

    om din dotter blir sjukskriven på heltid - då blir hennes "jobb" under sjukskrivningen att bli bättre och helst helt frisk och göra "någonting" /som studier eller söka jobb/ - sen, när hon inte längre är sjukskriven.

    Ett annat alternativ är att försöka bli inskriven på IM, Individuellt alternativ - där man kan läsa på deltid och kombinera studier med praktik och under perioder gå på "Helpraktik", dvs endast på praktik, men eleven är inskriven på gymnasiet och har rätt till Studiehjälp från CSN och till gratis skollunch samt till åk-kort för att ta sig till skolan eller till praktikplatsen.

    Ännu ett alternativ finns att söka till >>Korrespondensgymnasiet /distans/. Korr erbjuder några högskoleförberedande program.

    Fler alternativ: söka jobb, söka praktikplats. KAA-ansvarig i kommunen kan kanske komma med ännu fler förslag.

    Tips: prata med kurator, med SYV på din dotters skola och med rektor samt med personal på utbildningsförvaltningen; alla de känner till vad som "lokalt" finns och kan förhoppningsvis komma med tips om någon lokal projekt.

    Vänliga hälsningar och hälsa din dotter från oss på Fråga SYV!

    Julia syv