Johan
    Jag vill jobba i ambulansen som ambulanssjukvårdare, hur läser man till det och hur går det till?
    Vad är det för skillnad på ambulanssjukvårdare och specialistutbild undersköterska i akutsjukvård?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Johan,
    det finns idag 2 pågående yrkeshögskoleutbildningar till ambulanssjukvårdare, men det är oklart om det blir flera starter på de utbildningar eller om det startar nya utbildningar på andra orter; vi får hoppas att det i slutet av jan 2019 "släpps" nya yh till ambulanssjukvårdare.

    Du frågar också "Vad är det för skillnad på ambulanssjukvårdare och specialistutbildad undersköterska i akutsjukvård? " - och svar som jag kan ge är att specialistutbildad undersköterska i akutsjukvård arbetar på Akutmottagningar medan ambulanssjukvårdare åker i en ambulans-bil. Just arbetsuppgifterna för de båda kan "överlappa" varandra, dvs de kan i mångt och mycket behöva utföra samma ingrepp och behöver ha mycket liknande kunskaper och färdigheter.

    Om man inte kan komma in på en yrkeshögskoleutbildning till ambulanssjukvårdare, men vill i första hand jobba i en ambulans, är då ett annat alternativ att söka till sjuksköterskeprogrammet (minst en person i ambulansen måste vara legitimerad sjuksköterska).

    Du får gärna kika på framtid.se/yrke/ambulanssjukvardare och på jobbannonser när ambulanssjukvårdare sökes /hur kvalifikationer beskrivs i annonserna/ - dock blir det ofta så att i fall konkurrens om jobbet uppstår, har sjuksköterskorna företräde (detta pga minst en person i ambulansen måste vara legitimerad sjuksköterska).

    • : Okej tack, jag sitter i den sitsen att jag kommit in på ssk-utbildning men det är inte sjuksköterska i sig på avdelning, vc eller hsv jag är intresserad av utan det är främst jobbet i ambulansen. Därför kommer jag nog prioritera de andra utbildningarna, och får hanen baktanke med att akuten kanske går lika bra...
    • Anna : Sjuksköterskor jobbar i Ambulans-bilarna (minst en person i varje team i en ambulans måste vara leg.sjuksköterska) - så det är bra att du har kommit in på ssk-programmet, grattis! och lycka till i dina studier!
    • : Tack så mycket! Däremot ver jag inte om jag ska köra på det och gå igenom de 3 år då inte sjuksköterska i sig känns rätt som det är fokuserat på. Därför funderar jag på ambulansvårdare / spcialist istället. Svårt detta är....
    • Anna : I dagens läge vet vi inte om nya starter på Ambulans-sjukvårdar-yrkeshögskoleutbildning kommer att beviljas; även om starter kommer att beviljas, kan det bli stor konkurrens om platserna - det finns ingen garanti att just du kommer in. Därför vill jag ge dig råd att påbörja utbildning till sjuksköterska och söka - om möjlighet kommer att finnas att söka - till yrkeshögskoleutbildning Ambulanssjukvårdare och i fall du kommer in, kan du i så fall "byta" (det kommer inte vara till någon nackdel för dig att ha läst en del av sjuksköterske-programmet).
    • Anna : Du gör givetvis som du själv tycker blir bäst. Men "i dina skor" skulle jag påbörja ssk-utbildningen.
    Läs alla kommentarer