Felicia

    Hej. Det är såhär nu att jag nu under juli månad tog studenten men gick ut med 4 F i ämnena Kemi 2, Fysik 1, Bioteknik och Matte 3c. Kort sagt var anledningarna att jag helt enkelt inte gillade min inriktning och att det i slutet av 2:an blev klyddig då det egentligen planerades att jag skulle byta linje. Pga fel information av SYV:en på min skola bytte jag men fick kort efter byta tillbaka. Då hade jag låtit bli mina sista prov då jag trodde jag inte skulle behöva läsa dessa ämnena igen. Nu vill jag få min examen och vill söka till komvux för att få min examen. Undrar dock om det finns möjlighet att läsa andra ämnen än de som ingick i mitt program för att få en full examen. Att t.ex. läsa matte 3b istället för 3c och att läsa ämnen inom ekonomi eller psykologi. Jag känner att det är ganska onödigt för mig att läsa de naturämnena jag fick F på då jag vill fortsätta mina studier inom ekonomi.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    du kan på komvux göra planering mot examensbevis från Ekonomiprogrammet, till exempel. Då behöver du läsa matematik 3b och du slipper läsa fysik och kemi. Dock, kan du behöva göra om ditt gymnasiearbete, om temat för GA är naturvetenskapligt.
    Du vänder dig till komvux i den kommunen där du är folkbokförd; boka tid med SYV för planering mot examensbevis.
    Vänligen
    Julia syv