Linda
    Hej!
    Jag skrev in en fråga för ett par dagar sedan om att hoppa av gymnasiet. Fick till svars vad det finns för andra alternativ. Det var "Individuellt alternativ" och Folkhögskola. Har lite frågor angående det. Vad betyder ens individuellt alternativ? och hur fungerar det på folkhögskola?
    Går just nu Naturbruksprogrammet, andra året. Fyller 18 om ett par dagar så min målsman vill att jag ska göra det bästa för mig själv. Jag trivs inte alls på programmet och hade helst gått något helt annat idag, t.ex. Stylist/Handel/Samhäll, nästan vad som helst. Men jag vill heller inte gå om gymnasiet helt.
    Om jag skulle börja det "individuella alternativet" , läser man kurser som inriktar sig på något?
    På Folkhögskola måste man väl börja om från början? och läsa om alla gymnasiekurser?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!

    På Folkhögskola kommer de att ta hänsyn till dina förkunskaper och du kan klara deras Allmänna linjen (som egentligen är 3 år) på kortare tid - t.ex. på 2 år eller 1,5 år eller kanske på 1 år. När du har tillräckliga kunskaper får du omdöme som säger att du är behörig till högskola - och då har du läst färdigt.

    Individuellt alternativ är inte en sökbar utbildning, man går via kurator och rektor på IM, introduktionsprogrammen. Det finns ingen garanti att du kan läsa där. Individuellt alternativ är det egentligen för obehöriga till gymnasiets nationella program men det finns exempel på att behöriga elever läser där. Individuell Studieplan sätts ihop - utifrån dina förutsättningar och behöv. Man kan kombiner studier med praktik men det tar, så klart, längre tid att bli "färdig" med gymnasiet om man läser på deltid (i stället för heltid).

    Vi på Fråga SYV menar att alla studier (vilka som helst) eller arbete/praktik är alltid bättre än att "bara" hoppa av gymnasiet och bli en "hemmasittare" (en ungdom utan sysselsättning och utan inkomst). Vi uppmuntrar därför att undersöka alla andra alternativ: jobb, praktik och studier - och att man byter till jobb, praktik eller andra studier i stället för att sluta på gymnasiet och sen söka ngt. och man vet ej vad man får...

    Ta kontakt med kurator på din skola och med rektor på Introduktionsprogrammen. Be att få gå på Studiebesök på de Folkhögskolor som ligger nära dig eller så kanske du på www.folkhogskola.nu hittar någon folkhögskola som erbjuder Internatboende och du kan kanske flytta långt för att läsa.

    Bästa hälsningar & lycka till!

    ANNA