SYV-besökare SYV

    Hej Emmy,

    att jobba "inom juridik, helst brottsmål" kan man på olika sätt. Som du säkert redan vet, är Advokater, Åklagare, Domare - alla i Grunden Jurister med examen från juristprogrammet (så är det i alla fall i Sverige idag).
    Andra yrken som på sätt och vis kan jobba med det är kanske genom att stödja brottsoffer (t.ex som kurator). Eller med administration kring brottsmål - t.ex som Juridisk assistent/Paralegal.

    Du får hemskt gärna hitta någon person som jobbar med det som du vill jobba med i framtiden och som inte har examen från juristprogrammet i grunden. Och fråga då honom/henne vad hen har för utbildning. OBS! tidigare fanns det i Sverige Jur.kand - kandidatexamen med huvudämne Juridik; idag finns det inte längre en sådan möjlighet då inga lärosäten erbjuder kandidatkurs i juridik och då kan man inte ta ut Jur.kand.
    Du får gärna prata med studievägledare på juristprogrammen och leta info om yrken som intresserar dig, t.ex på www.framtid.se finns det över 2.ooo yrken beskrivna.

    Kika exempelvis på yrke/brottsforebyggande-samordnare och på brottsplatsunderskökare samt kriminaltekniker.

    För att bli brottsförebyggande samordnare kan man studera Kriminologi på Högskola.

    Läs gärna även om yrket Kriminolog.

    Mvh
    SYV