Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan!

    Det är bra om man kan skicka alla betyg när man söker till högskola men det är inte alltid det är möjligt. Sista ansökningsdag till start VT, vårterminen är 15 oktober och sista dag att söka till start HT - är 15 april. Då är man oftast inne i studier och kommer få betyg senare. Exempel: när man läser åk3 på gymnaisiet och kommer att få sina betyg under första veckan i juni men då är det för sent att söka till högskola. Därför får man dispens = undantag (möjlighet att skicka in kompletteringar senare).

    När man söker till högskola, står det att man bör skicka alla redan satta betyg, direkt men om man inte har den möjligheten - då får man skicka senare, men då senast "en viss dag", som kallas för "sista kompletteringsdag". Det är mycket noga med att komplettera innan sista kompletteringsdag.

    I fall man absolut inte kan göra det (av någon speciell anledning) men vet med sig att man blir behörig innan studiernas första dag - bör man kontakta Antagning.se och förklara sin situation och be om råd.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och att du nu fick svar på din fråga. Återkom annars igen!

    Lycka till med dina studier!

    Liselotte Syv

    Liselotte
    • : Mitt mål är att komma in på juristprogrammet till hösten 2017. Jag hade nämligen tänkt skriva prövning i ett fåtal ämnen direkt efter gymnasiet från juli 2016 till juni 2017 (sista kompletteringsdag) för att höja mitt snittbetyg då jag vet att antagningspoängen till juristutbildningar ligger runt 21-22 och är alltså väldigt höga, vilket mina betyg också måste vara om jag ska komma in på programmet. Jag ska alltså söka in till höstterminen 2017 på universitet i mitten av juni 2017. Behöver jag fortfarande söka in på universitet medan jag fortfarande går på gymnasiet eller hur blir det? Jag ska ju ändå inte läsa till höstterminen 2016 för då är det ju tänkt att jag skriver prövningar..
    • Liselotte : Det finns ingen anledning att avstå från att söka till högskola om du vet att du blir behörig. Mitt råd är att du anmäler dig till Högskoleprovet (kostnad 450 kr) och att du gör ansökan till högskola innan 15 april, kompletterar med bettyg som du får när du slutar på gymnasiet - och med det bekräftar att du är behörig. Har du tillräckligt högt resultat på Högskoleprovet, kan du komma in i HP-urvalsgruppen till hösten 2016. Om du inte kommer in, kan du fortsätta träna på högskoleprovet och anmäla dig till prövningar och söka till nästa antagningstillfälle.