Charlotta
    Hej, jag har samlat betygsdokument från gymnasiet som jag slutade 2012. 2016 började jag på folkhögskola på allmän linje, som jag gick 2 terminer. Jag behöver matte 2 för att kunna söka det jag vill. Går det att plugga in det och kombinera alla betyg?
    • Milla : Fick du omdöme om grundläggande behörighet från folkhögskolan? Matte 2 kan ingå i ditt Slutbetyg, om du läser mot slutbetyg på komvux.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Om utbildning du vill söka till ligger på högskolenivå, behöver du Grundläggande behörighet men om den är inom yrkeshögskola, så kanske du kan komma in utan grundläggande behörighet.

    Har du treårig arbetslivserfarenhet som du skaffade efter det att du fyllde 19 år, kan du bedömas ha grundläggande behörighet på några få gymnasiala betyg men i så fall behöver du nästan garanterat även ha ett giltigt resultat på högskoleprovet (för att ha ngt att Konkurrera med).

    I annat fall, behöver du antingen ha Omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola eller Slutbetyg/Examensbevis från komvux.

    Matte 2 kan ingå i slutbetyg eller examensbevis eller finnas på ett separat dokument. Det går också få omdöme om Särskild behörighet i matte 2 från en folkhögskola.

    Studie- och yrkesvägledare